Strömkajen, en ny mötesplats i hjärtat av Stockholm

En av Stockholms vackraste platser, Strömkajen, har under fyra år genomgått en nödvändig renovering och förvandlats till en funktionell, tillgänglig och säker mötesplats med smarta miljölösningar.

– Vi har kombinerat avancerade tekniska lösningar med funktionalitet för att tillgodogöra behoven för stockholmare, passagerare och båttrafiken. Strömkajen är nu renoverad för att hålla i ytterligare ett sekel, säger Irene Lindbäck, projektledare Stockholms Hamnar.

Kajen har byggts ut med två meter och sänkts till sin ursprungliga nivå för att underlätta påstigning för passagerare. Under den utbyggda kajdelen har en 250 meter lång kulvert skapats med anläggningar för avloppsvatten, bunkring av färskvatten, sopsug och el för båtarna. Tekniken görs tillgänglig för båtarna genom smarta teknikbänkar som också fungerar som vanliga sittbänkar.

Tre nya byggnader pryder kajen, två terminaler för vardera Strömma och Waxholmsbolaget och ett hus med café, varulager, miljöstation och en utsiktstrappa mot slottet. Designen är i modern stil för att inte konkurrera med de befintliga, historiska palatsen och byggnaderna. I valet av byggnadsmaterial har vikten lagts på känslan av båtar med mässingslegeringen tombak utvändigt och ek inomhus.

– Det är med stolthet vi idag kan inviga Strömkajen och dess nya byggnader som en tillgänglig och funktionell mötesplats på en av Stockholms vackraste platser och viktig knutpunkt för skärgårdstrafiken med cirka en och en halv miljon passagerare årligen, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar.

Till hösten kommer sopsugningsanläggningen att färdigställas och hantera sopor från skärgårdstrafiken, Grand Hôtel och framöver även för Kungsträdgårdens papperskorgar.

Ingrid Hansson, kommunikatör Stockholms Hamnar, 070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se

Therez Olsson, pressekreterare Moderaterna i Stockholms stad, 076-122 92 00 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222, therez.olsson@stockholm.se

Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda  kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 703 mkr under 2012.
stockholmshamnar.se – facebook.com/stockholmshamnar  – twitter.com/stockholmshamn

Citat

Irene Lindbäck, projektledare Stockholms Hamnar