Volvo Ocean Race Stockholm Stopover får fina betyg

Det största och mest bevakade evenemanget i Sverige under 2009 var ett lyckat projekt på flera olika sätt. Det framgår av slutrapporten Volvo Ocean Race Stockholm Stopover 2009 som nyligen godkändes av Stockholms Hamnars styrelse.

Projektet som startades den 12 november 2007 och avslutades den 1 oktober 2009 fick sitt finaste betyg av Mange Olsson, skeppare på båten Ericsson 3. Han beskriver i rapportens inledning Stockholm Stopover som ett ”förbannat bra stopover”. – Stockholm har verkligen fått visa sig som en attraktiv stad i världen, säger Carl-Erik Aroseus, styrgruppsordförande, Volvo Ocean Race Stockholm Stopover 2009. Evenemanget Stockholm Stopover som pågick på Skeppsbron mellan den 14 och den 25 juni, 2009 väckte stort intresse bland stockholmare och turister. Totalt besökte 980 000 personer området vilket genererade cirka 319 miljoner kronor i intäkter för staden. Besökarna var mycket positiva till evenemanget och beskriver det med ord som: ordning och reda, trivsamt och tryggt, trevligt, bra, kul, intressant, roligt och underhållande. De fina resultaten visar att Stockholm är en stad i världsklass, en miljöstad och en centralt belägen marknadsplats med ett rikt kulturliv. Helt enligt Vision 2030 som staden arbetar för. Trots att det pågick en lågkonjunktur under den mest intensiva projektplaneringsperioden blev intresset från sponsorerna större än vad projektledningen hade förväntat sig. Efter en iskall höst 2008 vände intresset efter årsskiftet och man lyckades locka stora viktiga namn. Den totala kostnaden för Stockholm Stopover blev 43,9 miljoner kronor mot budgeterade 49,8 miljoner kronor.