Unik jättekör hedrar offren för Tsunamin

Report this content

Mer än 200 körsångare, solister och stor orkester kommer på annandag jul, den 26 december, att högtidlighålla årsdagen av sunamikatastrofen med två framföranden av Brahms "Ein Deutsches Requiem" i Katarina kyrka. Initiativtagare är Stockholms Kyrkosångsförbund. - Vi funderade länge på vad vi som kyrkokörsångare i Stockholm kunde göra för att hedra offren för flodvågen och deras anhöriga. Ganska snart fastnade vi dock för Brahms Requiem, ett stycke som med sitt trösterika textliga innehåll passar väl för ett tillfälle av detta slag. Vi gick ut med en inbjudan till alla sångare i de olika kyrkokörer som finns i Stockholms Stift och gensvaret var över förväntan, säger Ragnar Bohlin, förbundsdirigent och till vardags musikansvarig i Maria Magdalena församling. Kören har repeterat det stora och omfattande körverket i lite över en månad och trots att det varit relativt få repetitionstillfällen pekar allt på fina konserter på annandag jul. - Det är unikt att vi på detta sätt lyckats samla ihop detta stora antal korister i en tid då det ju normalt är högsäsong för kyrkokörsångare. Jag skulle tro att alla har haft julkonserter i sina egna körer och att även ställa upp på detta arrangemang är imponerande och visar att många tycker att det är viktigt, säger Ragnar Bohlin. ------------------------------------------------------------------------ För mer information kontakta: Ragnar Bohlin, dirigent och projektledare tel 08-6448023 eller 070-9886524 Anders Björnberg, kyrkoherde i Katarina Församling samt ordförande i Kyrkosångsförbundet i Stockholm tel 08 743 68 08 eller 08 643 09 02. Om ni i redaktionen vill komma till någon av de återstående repetitionerna gäller följande tider: Lördag 17 december. Körrepetition 14.00-17.00 i aulan på Södra Latin. Onsdag 21 december 18.00-22.00 Kör och orkester i Katarina Kyrka. Ring gärna Ragnar Bohlin och meddela om ni kommer.