Stockholms Studentbostäder arrangerar Almedalens stora studentbostadsseminarium

Stockholms studentbostäder (SSSB) kommer för andra året i rad att delta i Almedalsveckan på Gotland. Bland annat arrangerar SSSB Almedalens stora studentbostads-seminarium och medverkar dessutom på Studentbostadstorget med en kreativ badrumslösning som kan möjliggöra fler studentbostäder.

Bristen på studentbostäder är nu så allvarlig att den innebär ett hinder för såväl tillväxten i Sverige som möjligheterna för tusentals unga vuxna att förverkliga sina livsdrömmar och studieplaner. För att skapa bättre förutsättningar för Sverige att växa behövs nu en rejäl satsning på fler studentbostäder – ett studentbostadslyft.

Som landets största studentbostadsföretag arbetar SSSB därför för att skapa förutsättningar för fler studentbostäder, och precis som förra året deltar företaget i Almedalsveckan.

”Almedalsveckan är Sveriges största politiska mötesplats och självklart vill vi på SSSB vara med för delta i debatten om fler studentbostäder. Frågorna vi driver är främst vikten av enklare byggregler, kortare planprocesser och någon form av ekonomiska stimulanser för att få fart på byggandet”, säger Chris Österlund, vd för SSSB.

Under onsdagen arrangerar SSSB Almedalens stora studentbostadsseminarium där bland andra bostadsminister Stefan Attefall (KD) och Veronica Palm (S), bostadspolitisk talesperson, deltar.

”På seminariet hoppas vi få svar på vilka politiska initiativ som krävs för att på allvar få igång produktionen av nya studentbostäder. Nu gäller det att gå från ord till handling. En fortsatt brist på studentbostäder kommer i annat fall att hota tillväxten både i Stockholm som kunskapsregion och i övriga landet”, säger Chris Österlund.

SSSB deltar även på branschens gemensamma utställningsyta Studentbostadstorget med en badrumslösning för studentbostäder som är godkänd enligt Boverkets gällande normer. Lösningen innebär att ytan i ett badrum kan minskas till 2,6 kvadratmeter med bibehållen tillgänglighet för funktionshindrade.

”Dagens byggregler är tyvärr både krångliga och fördyrande. I väntan på enklare byggregler testar vi här en kreativ lösning som förhoppningsvis ska göra det möjligt för oss och andra aktörer att bygga fler studentbostäder”, säger Chris Österlund.

Studentbostadstorget ligger på plats 509, vid vattnet precis bredvid Kallbadhuset i Visby. Se även sssb.se/almedalen

Chris Österlund, vd

Telefon: 08-458 10 50, mobil: 073-942 10 50

Anders Cronqvist, informationschef
Telefon: 08-458 10 48, mobil: 073-942 10 48

STIFTELSEN STOCKHOLMS STUDENTBOSTÄDER – STUDENTERNAS BOSTADSFÖRETAG

Stockholms Studentbostäder, SSSB, erbjuder Stockholms studenter ett trivsamt och prisvärt studentboende. Vi är störst på studentbostäder med nästan 8 000 rum och lägenheter över hela Stockholm. SSSB har en dynamisk, ung målgrupp bestående av både svenska och internationella högskolestudenter. Se även sssb.se.