Stockholmsarenan stärker Sveriges ledande evenemangsområde

2008-09-09

– Stockholms stads beslut om en multifunktionsarena i Globenområdet kommer att göra det möjligt att attrahera ännu fler världsartister till Sveriges ledande evenemangsområde. Vi kommer också att kunna arrangera allsvenska derbyn och internationella fotbollsmatcher. Stockholmsarenan kommer att vara en arena i världsklass.
Det säger Mats Grönlund, tillträdande VD för Stockholmsarenan AB, i en kommentar till kommunfullmäktiges inriktningsbeslut den 8 september.
Stockholmsarenan AB, som ägs av Stockholms stad, ansvarar för projektering och uppförande av den nya arenan. Evenemangsbolaget AB Stockholm Globe Arena ansvarar fortsatt för driften av samtliga arenor i Globenområdet
– I Stockholmsarenan kommer vi att kunna arrangera fantastiska evenemang av alla olika slag. Beslutet att bygga Stockholmsarenan är mycket positivt för hela Globenområdet och hela Stockholmsregionen. Vi arbetar nu för att attrahera framtida evenemang till den nya arenan, säger Ninna Engberg, VD för Stockholm Globe Arena.
White Arkitekter fullföljer sitt pågående uppdrag med att utforma den nya arenan. Som underkonsulter finns bland andra teknikkonsultföretaget WSP Sverige och ArupSport som har ansvarat för design och funktion vid uppförandet av ett antal världsarenor, däribland OS-arenan Birds Nest i Peking.
Projekteringsarbetet beräknas pågå under ett år. Efter ett genomförandebeslut i kommunfullmäktige inleds därefter uppförandet av arenan. Genom hela processen kommer en aktiv dialog att föras med närboende, företag i närområdet och andra intressenter. Inom kort öppnas också ett informationscenter i området.
Preliminärt beräknas invigningen av Stockholmsarenan ske under 2012. Mer information och högupplösta bilder finns på www.stockholmsarenan.se, som uppdateras fortlöpande.

För mer information om byggprocessen:
Mats Grönlund, tillträdande VD Stockholmsarenan AB, 08-508 353 88

För mer information om evenemang i Globenområdet:
Ninna Engberg, VD AB Stockholm Globe Arena, 08-508 354 00