22 000 installerade värmesensorer på 14 månader

En smart idé, samarbete, snabba beslut och mod att testa nya arbetssätt. Det har resulterat i att Stockholmshem på rekordtid har lyckats installera 22 000 värmesensorer i lika många lägenheter. Resultatet beräknas bli sex procent lägre energianvändning.

Stockholmshems främsta direkta påverkan på klimatet är uppvärmning av fastigheterna. Att installera inomhussensorer ger en stor effekt, men att göra det i bolagets 22 000 lägenheter skulle normalt ta flera år.

En smart idé och snabba beslut
När Telia kontaktade Stockholmshem för att byta ut 20 000 bredbandsutrustning i alla lägenheter, fattade bolaget ett snabbt beslut.

– Vi bestämde oss för att samtidigt installera sensorerna och testa alla brandvarnare, berättar Allan Hansson, chef för verksamhetsutveckling på Stockholmshem samt initiativtagare och projektledare för projektet.

I slutet av juni var installationen klar, efter drygt ett års intensivt arbete. Som mest har 200 lägenheter om dagen fått sensorer.

Samverkan med Stockholm Exergi
Tillsammans med Stockholm Exergi tänkte bolaget igenom hur de skulle hantera all information som den stora mängden sensorer skapar. Lösningen är Intelligy, ett AI-system hos Stockholm Exergi som optimerar värmeleveransen i de anslutna fastigheterna.

Vi är glada att Stockholmshem har valt Stockholm Exergi som energipartner. Det här är ett väldigt utvecklande projekt där vi har lärt oss mycket. Tillsammans har vi på kort tid installerat över 20 000 sensorer i ett av Sveriges största installationsprojekt av temperaturgivare, säger Malin Abrahamsson, affärsprojektledare, Stockholm Exergi.

– Stockholmshem är Stockholm Exergis största kund och också fastighetsägaren med den mest utbyggda värmestyrningen i dagsläget. Tillsammans fortsätter vi att utveckla tjänsten och har regelbundna möten där vi kan lyfta eventuella problem och ta upp förslag på nya funktioner, säger Anna Freiholtz, energichef på Stockholmshem.

Lärdomar
Vikten av kommunikation har blivit tydlig under arbetets gång, menar Allan Hansson.
– Det snabba tempot gjorde att vi missade i information och förankring hos förvaltningsområdena. En annan lärdom är att vi med en tydlig tidplan på dagsnivå faktiskt kan besöka upp till 800 lägenheter i veckan, säger Allan.

Sex procent lägre energianvändning
Med hjälp av sensorerna räknar Stockholmshem med sex procent lägre energianvändning. Redan första året räknar bolaget med att spara 10,5 Mkr och 13 000 MWh (Megawattimmar), vilket motsvarar 1 200 lägenheter.

– Nu börjar det spännande arbetet med uppföljning. De piloter vi har gjort visar på en genomsnittlig minskning av energianvändningen med sex procent. Det ska vi säkerställa att vi uppnår också i det storskaliga genomförandet, säger Anna Freiholtz.

Fakta

• Stockholmshems installation av temperatursensorer färdigställdes i juni efter ett drygt års arbete. Som mest har cirka 800 sensorer installerats per vecka
  • Totalt omfattas 281 fastigheter i projektet. I dessa har 93 procent av lägenheterna fått en temperatursensor installerad.
  • Förutom Stockholm Exergi, har övriga leverantörer varit Telia, IData, Transtema samt flera styrentreprenörer för att justera bolagets PLC (programmerbara styrsystem i undercentralerna)

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.