960 nya hyresrätter till stockholmarna

Efterfrågan på bostäder i Stockholm är hög, samtidigt som bostadsbyggandet minskat kraftigt. Trots byggkris och lågkonjunktur bygger Stockholmshem just nu 960 nya hyresrätter. 643 av dessa står klara för inflyttning under 2024 och 2025.

– I en stad som ständigt växer behövs nya bostäder. Trots att det generellt byggstartas väldigt lite just nu, så bygger vi hittills allt som vi har planerat under de kommande åren, säger Maria-Elsa Salvo (S), styrelseordförande Stockholmshem.

Utmaningarna är dock stora.

– Ökande räntor och avkastningskrav tillsammans med höga byggkostnader medför att värdet på fastigheterna sjunker. Vi kan inte bygga för dyrt, då blir hyrorna för höga, säger Patrik Andersson, chef Bygg & Teknik på Stockholmshem.

– Vi måste se över hur vi bygger. Genom att arbeta med husens utformning och tekniska lösningar har kan vi hitta förutsättningar för en kostnadseffektiv produktion. Stockholmhusen är ett bra exempel på det, menar Patrik Andersson.

Stockholmshusen är Stockholms stads modell för att bygga tusentals nya hyresrätter snabbare, effektivare och till lägre produktionskostnader över tid. För att nå dit har många av stadens krafter gått ihop och arbetar tillsammans. Stockholmshem bygger just nu Stockholmshus i Rågsved och Västertorp.

– Tillsammans med våra systerbolag, Stadsbyggnadskontoret och Exploateringskontoret jobbar vi aktivt för att kunna bygga fler Stockholmshus. Genom att vara proaktiva och samverka kan vi få fram mer mark att bygga på än om vi bara väntar på markanvisningar, säger Patrik Andersson.

Stockholmshem bygger

Samtliga hyresrätter nedan, förutom Västertorpsvägen, kommer att annonseras ut via Bostadsförmedlingen under 2024/2025. De nya bostäderna är en del i stadens satsning att bygga 140 000 bostäder till år 2030.

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.