​Aktivt arbete mot svartkontrakt: 145 lägenheter till bostadskön

Stockholmshem trappar upp arbetet mot svartkontrakt. Hittills i år har det kommunala bostadsbolaget frigjort 145 lägenheter till Stockholm stads bostadsförmedling. Det är redan fler än under hela 2018.

Från den 1 oktober är det ett brott att hyra ut sin hyresrätt utan tillstånd och till en för hög hyra. Den som gör det riskerar nu inte bara att bli av med sitt förstahandskontrakt utan också böter eller fängelse.

– Vi välkomnar de skärpta reglerna kring oriktiga hyresförhållanden. En bostad som inte används av den som står på kontraktet ska lämnas tillbaka och gå till de som står i bostadskö, säger Björn Ljung (L), styrelseordförande i Stockholmshem.

– Det finns ett utbrett fusk med andrahandsuthyrning, skenbyten och svarthandel med hyreskontrakt. Att hålla på en lägenhet för egen ekonomisk vinning är orättvist, otillåtet och skapar otrygghet. Nu får vi ännu fler verktyg för att komma tillrätta med fusket, säger Thomas Mundebo, chef på Stockholmshems hyresjuridiska enhet.

Stockholmshem har i flera år arbetat förebyggande mot olovlig andrahandsuthyrning. På bolagets hyresjuridiska enhet arbetar utredare för att se till att bostäderna används av den person som står på kontraktet.

Under 2018 ledde arbetet till att totalt 143 lägenheter kunde frigöras och lämnas till bostadsförmedlingens kö. Redan i september i år har Stockholmshem friställt 145 lägenheter.

Kontaktpersoner på Stockholmshem:

Åsa Stenmark, kommunikationschef, tel 08-508 39 119, epost: asa.stenmark@stockholmshem.se
Thomas Mundebo, chef hyresjuridiska enheten, tel 08-508 39 421, epost: thomas.mundebo@stockholmshem.se