Åsa Wigfeldt ny vd för Stockholmshem

Den 2 oktober 2023 tillträder Åsa Wigfeldt som vd för Stockholmshem. Åsa kommer närmast från S:t Erik Markutveckling.

Den 14 september fattade Stockholmshems styrelse beslut om ny vd för Stockholmshem från och med oktober 2023.

- Vi är mycket nöjda med att Stockholmshem får en vd med så bred erfarenhet av stadsutveckling och fastigheter och ser fram emot att jobba tillsammans med Åsa, säger ordförande Ingela Edlund. Vi vill också rikta ett stort tack till Olle Torefeldt, som lett bolaget som tillförordnad vd under det senaste året.

Åsa Wigfeldt har sedan 2019 varit vd för S:t Erik Markutveckling, som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter i Stockholm i avvaktan på att de ska omvandlas till bostäder, arbetsplatser eller trafikplatser. Dessförinnan har hon bakgrund från olika ledande befattningar vid exploateringskontoret och de tidigare förvaltningarna markontoret och gatu- och fastighetskontoret.

- Jag är stolt och glad och tackar för förtroendet, säger Åsa Wigfeldt. Det ska bli roligt att leda ett så välrenommerat företag med så många nöjda hyresgäster och fina resultat.

Åsa tar över från Olle Torefeldt, som varit tillförordnad vd sedan oktober 2022. Innan dess leddes Stockholmshem av Anette Sand, som gick i pension vid årsskiftet 2022-2023

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Snabbfakta