​Det grönskar för kvartersodling

Att odling blivit extra populärt är lätt att förstå. Vi blir mer och mer medvetna kring vad vi stoppar i oss och många tänker ett varv extra kring klimatfrågan och vikten av ekologiska varor. Dessutom har de speciella omständigheterna i år gjort att fler stannat hemma och kan ta hand om sina odlingar. I Solberga njuter en odlingsförening snart av sin första gemensamma skörd.

Att det blivit en odlarförening i Solberga är Auro Inge Rickings förtjänst. Hon är odlingsentusiast som självlärd gått från att odla i liten skala till att försöka sig på de allra svåraste fröer och plantor. Hon ville dela med sig av sin kunskap och började leta efter medlemmar i området, nu är de ett helt gäng som odlar tillsammans i Solberga. Och hon menar att odling är för alla.

– Det viktigaste att komma ihåg med odling är att det inte är så svårt som man kan tro. Vi måste ta död på myten om gröna fingrar, för något sådant finns inte. Alla kan lära sig, man måste bara våga testa och experimentera, säger Auro.

I Solberga har föreningen egna odlingsbäddar som fyllts med godsaker på väg upp ur jorden. Auro hade spanat in en bra plats och fick ett godkännande från Stockholmshem att förbereda odling. Parallellt med att fröer sattes i jorden höll Auro också föreläsningar för deltagarna. De fick lära sig allt från jordbättring till biologisk mångfald och ekologiskt odlande, allt för att väcka intresse och förbereda deltagarna inför stundande säsong. Med den nya kunskapen fick sedan alla i gruppen välja vad just de vill odla så i bäddarna finns både ätbart och vackert.

Coronasäkrad uteaktivitet
Corona slog till precis när det var dags att dra igång projektet, men de speciella omständigheterna till trots, har man kunnat fortsätta med odlingen.

– Att vi är ute har räddat oss och jag är så glad att vi kom igång i år. Gemenskapen har gett mig otroligt mycket, säger Auro.

Kjell Svedjeby är med och odlar och är passande nog även granne med odlingen. I tider då han som 70-plussare ombetts hålla sig hemma, har det varit guld värt att kunna gå ner till odlingen och träffa andra i gruppen. På avstånd förstås.

– Vi har fått vara extra försiktiga och allt har gått bra hittills. Odlingen ger gratis träning och det har varit skönt att få röra lite på sig, säger Kjell.

Auro och Kjell kollar grödorna.

Att testa odling
Vad är då viktigt att tänka på när man ska börja odla? Ja, förutom en bra jord med en balanserad näringssammansättning ska det vara enkelt. Räcker det med plantering i mindre skala på balkongen eller vore pallkrage bättre? Att sätta rätt förväntningar och ambitionsnivå från start är viktigt.

Pallkragen kräver givetvis lite mer jobb, men belöningen i skördetid är ju också mycket större. Att få njuta av egna morötter, en vacker bukett eller söta bär kan vara värt timmarna med vattning… och ogräsrensande. För oftast växer ju inte bara det vi planterat i lådorna, ogräs av olika slag poppar upp överallt och vi är ofta snabba på att rensa bort det. Men tänk på att vissa ogräs inte alls behöver kastas bort, det finns mycket gott och nyttigt att istället ta tillvara på.

– Svinmålla är ett typiskt ogräs som är ätbart, och gott! Det kan användas på samma sätt som spenat. Ett annat är Nate, en ört som går att äta precis som den är, säger Auro.

Väntan är tjusningen
Odlingsföreningen jobbar på i landet och snart är det dags för dem att njuta av de första grödorna. Först ut är smulgubbarna, en blandning av smultron och jordgubbar!

– Att få njuta av det man odlat är det absolut bästa, men också att testa nya grödor och utveckla tekniker. Jag råder alla att testa, säger Auro.

FAKTA - Stockholmshem och odling

• Som allmännyttigt bostadsbolag arbetar Stockholmshem med att på olika sätt utveckla trygga och bra bostadsmiljöer. Kvartersodling är ett sätt att stärka den sociala hållbarheten i ett område och få den att hålla över tid samt att skapa gemenskap och trygghet.
  • Stockholmshem strävar efter att kunna tillhandahålla plats och material som pallkragar och jord till hyresgäster som hör av sig och vill odla i sitt kvarter.
  • För tredje året i rad arbetar Stockholmshem med Boodla stadsodlingscoacher med konceptet kvartersodling i Rinkeby och Hässelby. Kvartersodlingarna ligger på gårdarna vid husen och sköts av hyresgästerna tillsammans med Boodla. Nytt för i år är gratis livestreamade odlingskurser vid sex tillfällen mellan 8 juni till och med 17 augusti.