Goda grannar – gör det enkelt att hjälpa till

Just nu är det många som sitter inne i sina lägenheter och behöver hjälp med vardagliga saker. Samtidigt finns det många som vill hjälpa till, men inte vet hur. En av dem som gärna ville hjälpa var vår hyresgäst Azra Becic i Hägersten. Nu har hon hittat ett sätt genom hyresgästföreningens initiativ Goda grannar.

När Azra och hennes sambo började handla mat åt svärföräldrarna insåg de snabbt att det fanns fler som behövde hjälp med vardagliga ärenden. Snart kom funderingar på att via lappar i trapphuset erbjuda enklare tjänster, men möjligheten att nå fram till dem som verkligen behövde kändes begränsad. Så när Azra kom i kontakt med Goda grannar var det en självklarhet att anmäla sig som volontär.

Enkla ärenden som gör skillnad

Idén med Goda grannar är just att koppla ihop den som vill hjälpa med den som behöver. Nu har Azra kontakt med en kvinna längre ner på gatan.

–Efter en smidig anmälan parades jag ihop med min granne som behövde hjälp med att handla. Med en lista från henne fixade jag det utan problem. Betalning och överlämning skötte vi med kvitto och swish… och med två meter emellan oss så klart!, säger Azra.

”Ett superbra initiativ”

Att hjälpa de som behöver i dessa tider är en självklarhet för Azra. Hon arbetar som utvecklingskonsult och med tillfälligt hemmajobb är det enkelt att utföra ärenden också på dagtid.

– Vi som är unga och inte tillhör någon riskgrupp ska hjälpa till, vi är samhället som finns som stöd i dessa tider. Goda grannar är ett superbra initiativ, vi kan alla göra något utifrån de förutsättningar vi har. Jag gör det jag kan, säger Azra.

Glöm inte handspriten

För egen del är hon inte särskilt rädd för Corona och att själv bli sjuk. Hon är 30 år och vid god hälsa.

– Rädslan ligger mer i att råka smitta någon av misstag. Jag är extra försiktig och har alltid med mig handsprit. Det är ett tips om du handlar till någon, se alltid till att sprita med jämna mellanrum för att minimera smittorisk, påpekar Azra.

Om det blir mer hjälp än att handla mat framöver återstår att se. Just nu är hon glad att hon kan hjälpa sin granne att få hem mat. En liten sak för Azra, men väldigt uppskattad av den som behöver stanna hemma.

Fakta Goda grannar

Goda grannar är en satsning som Hyresgästföreningen dragit igång. Tanken är en digital version av lapparna i trapphuset och att koppla samman de som erbjuder hjälp med de som behöver. Det kan handla om allt från att handla matvaror, gå ut med hunden, slänga sopor, hämta paket och viktiga mediciner – eller bara fråga hur någon mår. Anmäl dig på godagrannar.nu