Högsta förvaltningsdomstolens beslut: Rätt av Stockholmshem att utesluta Belstroj

Oegentligheter som illegal arbetskraft och åtal om brott mot utlänningslagen gjorde att Stockholmshem valde att utesluta entreprenören Belstroj i en upphandling. Efter överklagan meddelar nu domstolen att ärendet inte tas upp för prövning och ger därmed Stockholmshem rätt.

Stockholmshem ska inte samarbeta med oseriösa aktörer och från styrelsens sida har vi drivit det här ärendet målmedvetet. Att vi nu fått rätt i domstol är viktigt för hela byggbranschen och speciellt för offentliga byggherrar, det visar att det går att utesluta de leverantörer som inte sköter sig, säger Björn Ljung (L), ordförande i Stockholmshem.

I upphandlingen av en entreprenad för Stockholmshems nyproduktion i Skärholmen lämnade entreprenören Belstroj lägsta anbudet. Med bakgrund av tidigare erfarenheter, bland annat oegentligheter som framkom när Stockholmshems gjorde kontroller på en byggarbetsplats där Belstroj var underentreprenör, valde bolaget dock att utesluta Belstroj från upphandlingen.

Förvaltningsrättens dom står fast
Belstroj överklagade Stockholmshems uteslutning till Förvaltningsrätten i Stockholm, men rätten dömde till Stockholmshems fördel med skrivningen ”Stockholmshem har haft fog för att utesluta Belstroj till följd av att bolaget gjort sig skyldigt till allvarligt fel i yrkesutövningen.”

Belstroj överklagade domen till Kammarrätten, som valde att inte pröva ärendet. Det beslutet överklagades i sin tur till Högsta förvaltningsdomstolen, som nu beslutat att avslå överklagan. Därmed vinner Förvaltningsrättens dom laga kraft.

- Den här upphandlingen vanns av ett annat företag på grund av att Belstroj uteslöts.  Domen visar att vår modell för Rättvist byggande fungerar. Visionen är att byggbranschen ska veta att det inte lönar sig att fuska på våra byggarbetsplatser. Vi ska attrahera de seriösa företagen för en sund konkurrens på lika villkor, säger Morgan Jansson, inköpschef på Stockholmshem.

Om Rättvist byggande
Med modellen Rättvist byggande jobbar vi proaktivt och strukturerat för att motverka ekonomisk brottslighet, svartarbete och oegentligheter på byggarbetsplatser. Det handlar om sund konkurrens på lika villkor och schyssta villkor i hela kedjan av byggentreprenörer. Bakom satsningen står Stockholm stads fastighetsbolag; Familjebostäder, Micasa, SISAB, Stockholmshem och Svenska Bostäder.

Läs mer om Rättvist byggande: stockholmshem.se/rattvistbyggande

Citat

Stockholmshem ska inte samarbeta med oseriösa aktörer och från styrelsens sida har vi drivit det här ärendet målmedvetet. Att vi nu fått rätt i domstol är viktigt för hela byggbranschen och speciellt för offentliga byggherrar, det visar att det går att utesluta de leverantörer som inte sköter sig.
Björn Ljung (L), ordförande i Stockholmshem.