Hyror för Stockholmshem och Familjebostäder klara

Hyrorna för de kommunägda bostadsbolagen Stockholmshem och Familjebostäder är nu klara. Höjningen blir i genomsnitt 5,3 procent och gäller från den 1 januari 2024.

- Våra hyresgäster har väntat på besked och det känns bra att de äntligen får veta vad deras nya hyra blir. Förhandlingen har tagit tid och i slutändan är det hyresgästerna som drabbas av det genom retroaktiva hyror, säger Åsa Wigfeldt, vd på Stockholmshem.

- Det är bra att vi till slut nått en överenskommelse. Vi har landat på en nivå som tar hänsyn både till våra hyresgästers situation och de kostnadsökningar som vi som bolag har att hantera, säger Jonas Schneider, vd på Familjebostäder.

Hyresjusteringen blir för andra året högre än den varit på många år. Anledningen är att de kraftiga kostnadsökningarna för allt från reparationer och underhåll till räntekostnader för lån höjda taxor för värme, vatten och el. Hyror är bostadsbolagens enda intäkt.

För att underlätta för de hyresgäster som får svårt att betala hela den retroaktiva delen vid första aviseringen erbjuder bostadsbolagen en möjlighet för hyresgästerna att lägga upp en avbetalningsplan.

Beslut av opartisk ordförande

Förhandlingarna startade i september 2023. I december lämnade parterna över ärendet till Hyresmarknadskommittén och därefter till en opartisk ordförande som meddelade sitt beslut den 14 februari. Den 22 mars slöts slutligen en lokal överenskommelse mellan bolagen och Hyresgästföreningen region Stockholm.

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.