Intern klimatfond för ökat engagemang

Nu introducerar Stockholmshem en intern klimatfond, där alla medarbetare kan söka pengar till projekt som minskar klimatpåverkan eller ökar den biologiska mångfalden.

Det kommunala bostadsbolagetStockholmshem har som mål att bli klimatneutrala 2030. För att uppmuntra nya idéer från alla medarbetare upprättar man nu en intern klimatfond, där alla kan söka pengar för att genomföra åtgärder eller projekt som hjälper bolaget att nå målet. Det ska vara sådant som går att genomföra i bolagets verksamhet, på kontor eller i bostadsområdena.

– I stället för att klimatkompensera någon annanstans i världen, kan var och en av oss direkt påverka vart pengarna ska gå på hemmaplan. Vi hoppas att det leder till både ökat engagemang och eftertanke, säger Johanna Wikander, hållbarhetschef på Stockholmshem och initiativtagare till fonden.

Varje år beräknar bolaget sina utsläpp av växthusgaser och omvandlar ton fossila utsläpp till kronor. Det är dessa pengar som bolaget nu avsätter till den interna klimatfonden.

– Detta gör att vi årligen kan stödja flertalet goda projekt och initiativ. Det kan vara sådant som skyddar eller ökar den biologiska mångfalden och ekosystemtjänsterna kring våra fastigheter, eller en ny idé om hur vi ännu snabbare kan minska vår klimatpåverkan. Vi vet att det finns många tankar och idéer bland våra medarbetare och vill ta vara på dem, säger Johanna Wikander.

Så funkar klimatfonden

• Varje år beräknar Stockholmshem sina utsläpp av växthusgaser och har satt en kostnad på ett kilo fossila utsläpp baserat på den svenska koldioxidskatten.
  • Summan ovan avsätts varje år till den interna klimatfonden. År 2020 är fonden cirka 4 miljoner kronor.
  • Åtgärder eller projekt som minskar bolagets utsläpp av växthusgaser alternativt ökar/skyddar biologisk mångfald kan få medel ur fonden. Åtgärden/projektet ska vara något som görs utöver ordinarie verksamhet.
  • När åtgärden eller projektet är utfört görs en återrapportering inklusive hur pengarna har använts.