​Odla digitalt? – Stockholmshem bjuder på coronaanpassade odlingskurser

I år bjuder det kommunala bostadsbolaget Stockholmshem sina hyresgäster på gratis odlingskurser. När corona satte käppar i hjulet för att samlas i en kurslokal var det bara att tänka om. Nu livestreamas kurserna så att alla som vill kan lära sig odla hemifrån.

För att odla både gemenskap och trygghet har Stockholmshem sedan tre år tillbaka kvartersodlingar i Hässelby och Rinkeby. De sköts av hyresgästerna tillsammans med stadsodlingscoacher från Boodla. För att inspirera ännu fler att odla testar det kommunala bostadsbolaget nu ett nytt grepp, nämligen att bjuda alla hyresgäster på odlingskurser. Trots coronatider.

– Eftersom vi inte kunde samla hyresgästerna i grupp nappade vi på en gång när Boodla föreslog livestreamade kurser. Under sex kurstillfällen kan hyresgästerna lära sig om förodling, att odla ätbart, insekter, jord och mycket mer. Sedan är det bara omsätta det man lärt sig på sin balkong eller på gården tillsammans med grannarna. Vem vet, det kanske är världens första livestreamade odlingskurser, säger Åsa Stenmark, kommunikationschef på Stockholmshem.

Odlingscoacherna från Boodla finns också på plats vid odlingarna i Hässelby och Rinkeby en gång i veckan, så de som vill kan träffa dem där – på behörigt avstånd.

– Själva odlandet är viktig men bara en liten del av allt det positiva som kommer ur en odlingsgemenskap. Vi skapar mötesplatser som är viktiga för trivsel och trygghet och vi ser att förstörelse minskar betydligt när engagerade ungdomar och barn finns med. Det är ett sätt att öka den sociala hållbarheten i ett område och få den att hålla över tid, säger Martin Toller, områdeschef i Rinkeby och Hässelby.

Att jobba tillsammans med sina grannar odlar både gemenskap och trygghet. Stockholmshem uppmuntrar därför sina hyresgäster att odla, bland annat genom odlingsföreningar och kvartersodling samt att ordna odlingskragar till de hyresgäster som är intresserade.

Fakta kvartersodling

• Boodla stadsodlingscoacher arbetar med konceptet kvartersodling – odlingsgemenskap – på uppdrag av Stockholmshem.
  • Odlingskurserna är nya för året. De omfattar sex livestreamade kurstillfällen under tiden den 8 juni till och med 17 augusti.
  • Som allmännyttigt/kommunalt bostadsbolag arbetar Stockholmshem med att på olika sätt utveckla trygga och bra bostadsmiljöer. Kvartersodling är ett sätt att stärka den sociala hållbarheten i ett område och få den att hålla över tid samt att skapa gemenskap och trygghet.
  • Stockholmshem strävar efter att kunna tillhandahålla plats och material som pallkragar och jord till hyresgäster som hör av sig och vill odla i sitt kvarter.
  • För tredje året i rad har Stockholmshem kvartersodlingar på gårdarna vid sina hus i Rinkeby och Hässelby. De sköts av hyresgästerna tillsammans med Boodla.
  • 2018 anställde Stockholmshems för första gången ett par hyresgäster i områdena som kvartersodlare på deltid. Kvartersodlarna fick utbildning av Boodla. För att få ett ännu bredare engagemang arrangerar bostadsbolaget i år gratis odlingskurser där alla som vill kan delta.

Taggar: