Områdesvärdar: De små insatserna skapar trygghet

Vi hinner knappt ut från ungdomsgården i Bagarmossen innan folk i centrum börjar hälsa på områdesvärdarna. De är alla välkända ansikten i området som varje kväll arbetar för att bidra till tryggheten i stadsdelen.

Klockan är strax efter 18.00. Karim, Kim, Abdullah och Lasse har fått på sig sina röda jackor och ska ge sig ut för ännu ett kvällspass i Bagarmossen och Skarpnäck. De är ute till midnatt och har mycket på schemat, men hinner ändå berätta om sitt arbete innan plikten kallar.

Det är stiftelsen På rätt väg tillsammans med stadsdelen, Stockholmshem och polisen som står bakom initiativet som nu har funnits i Skarpnäck och Bagis i mer än 10 år. Det är en del av det lokala samarbetsprojektet Skarpnäckslyftet som Stockholmshem var med och startade.

Områdesvärdarna ser efter Stockholmshems hus och gårdar på kvällar och nätter, skapar relationer och rapporterar allt från trasig belysning till skadegörelse.

”Vi områdesvärdar är uppväxta här”
Kim Stegelius var med vid starten och är sedan några månader tillbaka som områdesvärd igen. Han märker stor skillnad från när han började och hur det ser ut idag.

– Det har blivit lugnare, det är inte samma häng som tidigare. Det hör ihop med att man satsar på ungdomar och där är vi en viktig del. Vi områdesvärdar är uppväxta här och känner många barn, ungdomar och vuxna. Vi kan vara goda förebilder samtidigt som vi har en fin relation till de som bor här och det skapar förtroende och trygghet, berättar Kim.

Under passet är det mycket som ska hinnas med, allt från att säkerställa att platser i stadsdelen är lugna till att hjälpa människor och ibland handla avväpnande i oroliga situationer. Ikväll känns det lugnt i centrum och de kan snabbt börja kontrollera att inget otillåtet häng förekommer i fastigheterna nära centrum.

– Det röks en del i trapphus och källargångar och vi avvisar de som blir påkomna. Vi full koll på vad buset sker, vi är själva uppvuxna här och känner till alla platser som lämpar sig bra för sånt, säger Karim Kergaisom hunnit jobba som områdesvärd i två år.

Vem blir områdesvärd
Jobbet som områdesvärd är ofta det första för de som söker och blir en språngbräda in i arbetslivet.

– Det här är ett jättebra första jobb. Helt ärligt ser jag det nästan inte som ett jobb, jag får umgås med människor jag känner samtidigt som jag får göra något bra för området. För att trivas behöver du vara oblyg och trygg i dig själv, säger Abdullah Harris som arbetat sedan årsskiftet.

Och att vara oblyg är en fördel, att prata med alla möjliga typer av personer ingår i jobbet. Ibland är det trevliga samtal, ibland det motsatta. Hotfulla situationer förekommer, då gäller det att veta hur man ska hantera det.

– Tyvärr ser vi människor i utsatta situationer, både vuxna och barn. Vi har en nära kontakt med socialjouren och polisen och kopplar in dem när det behövs och det händer ganska ofta, säger Lasse Wihman som bevittnat både tvättstugebråk och personrån.

Samhällsansvar och vilja att förbättra
En stor del av arbetet består också i att bara vara synliga i området. Många äldre är ensamma och att få växla några ord eller få hjälp att bära hem en matkasse kan betyda mycket.

– Som mannen där borta, säger Karim och pekar mot en äldre herre. Han är lite speciell och det är inte alla som tar sig tid att prata med honom. Jag tycker att han är härlig och vi har ibland suttit flera timmar och pratat. Han snackar ju så mycket för att han är ensam, då är jag där och lyssnar.

Jag är stolt över er!
Det är långt kvar på kvällens pass och mycket ska rapporteras innan arbetspasset är slut, så vi tackar för oss och önskar lycka till. Precis när vi ska säga hejdå rullar en bil förbi med neddragen ruta.

– Ni gör ett fantastiskt jobb grabbar, jag är stolt över er! säger kvinnan vid ratten och kör vidare.

Områdesvärdarna skrattar uppskattande och menar att de ofta får fina ord när de är ute. Vi förstår varför, de röda jackorna visar att goda krafter är på plats när kväll går mot natt. Ett betryggande inslag som gör skillnad för många.ande inslag som gör skillnad för många.

Skarpnäckslyftet

Skarpnäckslyftet startades december 2009 och finansierades gemensamt av de kommunala bostadsbolagen Stockholmshem och Svenska Bostäder samt Skarpnäcks stadsdelsförvaltning. Målet var att boende ska uppleva att det är trivsamt och tryggt att bo i Bagarmossen och Skarpnäck. I projektet arbetar bostadsbolagen med en mängd lokala aktörer, såsom stadsdelen, skolorna, polisen, föreningslivet, kyrkan, föräldrakontakter och nattvandrare. Projektet fick Stockholms stads trygghetspris 2012. Klicka här och läs mer.

Ökade trygghetssiffror i Skarpnäck

För andra året i rad ökade trygghetssiffrorna hos Stockholmshems hyresgäster i Skarpnäck. Det uppgav de i bolagets årliga hyresgästenkät. I 2019 års enkät uppger 78,4 procent av bolagets boende i Skarpnäck att de känner sig trygga, jämfört med 76,6 året innan. Totalt svarade 196 hyresgäster i området.