Solenergirekord för Stockholmshem

Stockholmshems produktion av solenergi slog rekord i augusti och nådde nästan 300 000 kWh, en dubblering jämfört med året innan. Enbart augusti månads produktion mots-varar elanvändningen för nästan 15 villor under ett helt år.

– Nu börjar det bli häftiga energimängder. Produktionen hittills i år är 1500 MWh, lika mycket som går åt för att dammsuga* i 89 timmar i var och en av vår 28 000 bostäder, säger Anna Freiholtz energichef Stockholmshem.

Från 2019 har Stockholmshem gått från fem till drygt sextio solcellsanläggningar och ökat sin solenergiproduktion med 560 procent.

Just nu bygger bolaget Stockholms (och en av Sveriges) största takbaserade anläggningar:
5 500 m2 solceller på 28 tak i Bagarmossen.
– Vi har minskat vårt totala inköp av el med 4,8 procent på fyra år genom energieffektivise-ring och egen produktion av solel. När hela anläggningen i Bagarmossen är i full drift kom-mer vår totala solelproduktion bli mer än sju gånger högre än 2019, säger Anna Freiholtz.

Stockholmshems förväntade solcellsproduktion under 2024 är 1 700 000 kWh.

* Dammsugare 600 W.

Stockholmshems solcellsproduktion augusti 2024
Cirka 300 000 kWh. Det motsvarar:
•    mängden el som kan driva en vanlig kaffebryggare i över 33 år utan att stänga av den
•    elanvändningen för nästan 15 villor under ett helt år (en genomsnittlig villa i Sverige använder ca 20 000 kWh per år) eller
•    60 lägenheter i ett helt år (för en normal lägenhet som använder ca 5 000 kWh per år)

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I snart 100 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.