Sommarkollo med morgondagens digitala stjärnor

Stockholmshem har i år varit med och skapat sommaraktiviteter för barn och ungdomar som bor i Stockholms allmännytta. Hello World var ett av de läger som är med i programmet i år och vi var nyfikna på vad som lockat barn dit i sommar.

I år hittade rekordmånga – omkring 1600 – barn och ungdomar hittat till Hello World. Under sommarveckorna fick barnen lära sig att programmera på heltid, eller kombinera programmering med exempelvis streetdance, ridning och golf. Ledare, volontärer, barn och ungdomar jobbar och har kul ihop och den digitala kreativiteten flödar.

Musikstudio allra roligast

Anna-Bi var på lägret för andra året i rad.

– Jag tycker att det är jättekul att vara här, jag får lära mig en massa nytt varje dag! Allra roligast är Python, ett digitalt språk, som används för kodning. Jag gillar matte och problemlösning och när man programmerar jobbar man med bägge delar, säger Anna-Bi.

I år valde hon ett kombinationsspår som gör att hon får programmera på förmiddagarna och vara i en musikstudio på eftermiddagarna.

– Jag spelar lite piano och gitarr, men att skapa digital musik är något helt annat. Man kan ju spela alla instrument själv och jobba med känslan i musiken på ett annat sätt.

Anna-Bi var på lägret för andra året i rad.

Annars har det mest populära spåret på lägret i år varit Skaparstudio som man under en vecka kunnat kombinera med ridning. Platserna till den aktiviteten tog snabbt slut.

Vill öka den digitala kompetensen

Ulrika Dellby och hennes man Dag Wolters startade Hello World för fyra år sedan. Deras son var intresserad av programmering och de upptäckte att läger och sommarkurser med digital inriktning inte fanns i Sverige. De tog saken i egna händer och resten är historia. Nu fyller de lägerveckor hela sommaren och kursledarna kommer från universitet och tekniska högskolor i hela landet. För Hello World är det viktigt att alla barn har möjlighet att anmäla sig, därför har de inkomstbaserad avgift på lägret och det finns hundratals stipendier från olika företag att söka.

– Vi behöver den här typen av aktiviteter för att hänga med i den digitala utvecklingen, även i framtiden. Då är det viktigt att alla kan vara med. Vi är med och tänder nästa generations digitala stjärnor! säger Ulrika.

Gemensam satsning når många

Stockholmshem vill bidra till att barn och ungdomar får en rolig och spännande sommar på hemmaplan. I år gjorde för första gången Stockholmshem, Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stadsholmen en gemensam satsning på sommaraktiviteter för alla barn och ungdomar som bor hos oss.

När alla tre bolag gemensamt satsar på sommaraktiviteter innebär att vi når väldigt många barn och ungdomar i staden. Tillsammans förvaltar vi cirka 72 000 lägenheter.

I utbudet för sommaren 2019 fanns det en massa kul att välja mellan, allt från fotboll och basket till konst- och teaterkollon. Aktiviteterna passar barn och ungdomar mellan 4-18. En del gratis, en del till rabatterat pris.

Tack för i år alla barn, ledare och arrangörer, vi ser redan fram emot nästa sommar!