Stadsdelsförvaltningen i Hässelby-Vällingby och bostadsbolag testar nytt samarbete för integration

Hässelby-Vällingby stadsdel vill nå ännu fler nya medborgare och inleder nu ett nytt samarbete med det allmännyttiga bostadsbolaget Stockholmshem.

– Nu testar vi ett nytt sätt att bättre nå ut till stadsdelens invånare. Det gör vi genom att samverka med fastighetsägare i området, och Stockholmshem nappade först på idén. Vi flyttar helt enkelt vår verksamhet till hyresgästerna en gång i veckan. Stockholmshem upplåter en mötesplats i sitt bostadsområde och informerar sina hyresgäster, säger Milla Sörgärde, integrationssamordnare Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning.

Stockholmshem har cirka 1 500 hyreslägenheter i Hässelby och Vällingby.
– Vi har som mål att öka samverkan med andra aktörer i området så när stadsdelen kom med det här förslaget så var det lätt att säga ja. Vi vill gärna bidra till att göra vardagen enklare för våra hyresgäster. Mötesplatsen ger också liv och rörelse i området vilket är positivt, säger Nadine Hanna, kundförvaltare för Stockholmshem i Hässelby.

Varje tisdag mellan 17.00 och 19.00 finns organisationen Hej Främling! på plats tillsammans med olika verksamheter, allt från föräldrarådgivare och fritidsgårdar till äldrelots och tjej- och kvinnojour. Förvaltningens stadsdelsmammor som pratar flera språk deltar också.

– Att erbjuda en mötesplats nära människors vardag är viktigt för att de ska känna samhörighet. Vi ser fram emot att få välkomna alla, såväl ung som gammal, ny som etablerad i Sverige, säger Danielle Wildrix, regional koordinator på Hej främling!.

Fakta Mötesplats Kvarnhagsplan

Olika verksamheter kommer att finnas på plats olika datum, för att erbjuda stöd och information: föräldrarådgivare, fältassistenter, parklekar, fritidsgårdar, fritidsbiblioteket, sociala insatsgruppen, äldrelots, lokal hyresgästförening, Jobbtorg, Stockholm väst tjej- och kvinnojour. Integrationsorganisationer som bland annat NyaKompisbyrån, Right to play, Midsommargården, Mitt Livs val och Fight for zero deltar också.

Länsstyrelsen finansierar Hej främling!s insats i Hässelby-Vällingby via utvecklingsmedel.  Stockholmshem står för lokaler och kommunikation för att bjuda in sina hyresgäster.

Verksamheter som är intresserade av att medverka är välkomna att kontakta stadsdelsförvaltningen integrationssamordnare Milla Sörgärde.

Fakta Hässelby-Vällingby stadsdel

Stadsdelsområdet har historiskt haft stor inflyttning från hela världen och sedan flyktingvågen 2015 har drygt 2 000 nyanlända flyttat till Hässelby-Vällingby. Hälften av dessa är egenbosatta vilket innebär att de har valt att bosätta sig i stadsdelen på eget initiativ.

Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning har sedan tidigare ett nära samarbete med SHIS Bostäder där de flyktingar bor som har blivit anvisade boende i stadsdelen av Migrationsverket i Stockholm.

Milla Sörgärde, Integrationssamordnare Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning
08-508 05 304, milla.die.sorgarde@stockholm.se