Stockholms allmännytta planerar 4100 nya hyresrätter till 2028

Fram till 2028 planerar Stockholms tre allmännyttiga bostadsbolag att bygga mer än 4100 nya hyresrätter. Störst antal planeras i Söderort. Cirka 1600 av de nya hyresrätterna byggs inom ramen för konceptet Stockholmshus.

Trots kraftiga kostnadsökningar fortsätter Stockholms allmännytta; Stockholmshem, Familjebostäder och Svenska Bostäder, att bygga nya hyresrätter i Stockholm.

- Det är fortfarande en brist på bostäder i Stockholm och det är bra att stadens bostadsbolag kan bidra till att hålla uppe byggandet under de här tuffa åren, säger Maria-Elsa Salvo (S), ordförande Stockholmshem.

Under 2024 pågår inflyttning i nästan 1000 nya hyresrätter i de kommunala bostadsbolagen, varav cirka 240 i Stockholms stads koncept Stockholmshusen, där processen effektiviserats för att pressa kostnader och tid för byggprojekten.

- Stockholmshusen har blivit ännu viktigare nu när byggkostnaderna skjutit i höjden. Vi måste fortsätta att hitta sätt att bygga smartare så att även vanliga stockholmare råd att efterfråga nybyggda hyresrätter, säger bostadsborgarrådet Clara Lindblom.

1750 nya hyresrätter i Stockholmshus

Kommande fem år planeras för ytterligare 1600 hyresrätter i Stockholmshus. Husen utmärks av att de byggs med en gemensam gestaltning som kan varieras utifrån plats. Karaktäristiska kännetecken är till exempel de träklädda entréerna med sittbänk, fönsteromfattningar med relief i putsen och dörrhandtag som utformats av konstnärer.

Stockholmhus ska byggas snabbare, effektivare och till lägre produktionskostnader över tid. Genom att jobba parallellt med överlappande processer kan ledtider kortas och den totala tiden från idé till färdigt hus kan halveras från 8 år till 4 år. Den seriella produktionen av husen i kombination med den stora volymen, ger både återupprepningseffekter och stordriftsfördelar som minskar kostnaderna över tid och möjliggör lägre hyresnivåer än nyproduktion generellt.

Inflyttning i nya hyresrätter 2024

Bolag Inflyttning 2024
Familjebostäder 440
Stockholmshem 193
Svenska bostäder 310
Totalt 943

Antal planerade hyresrätter 2024-2028

(Siffrorna anger planerade byggstarter och kan ändras.)

Bolag 2024 2025 2026 2027 2028 Totalt
Familjebostäder 87 188 229 432 100 1036
Stockholmshem 99 345 379 358 415 1596
Svenska Bostäder 0 180 410 610 300 1500
Totalt 186 713 1018 1400 815 4132

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.