Stockholms allmännytta satsar på sommaraktiviteter för barn och ungdomar

Vi vill bidra till att barn och ungdomar får en rolig och spännande sommar på hemmaplan. Därför satsar Stockholmshem, Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stadsholmen på sommaraktiviteter för alla barn och ungdomar som bor hos oss.

Allmännyttan har ett ansvar som sträcker sig utanför tak och väggar. Vi utvecklar trygga och bra miljöer, både för vuxna och barn. För oss är det viktigt att de barn och ungdomar som är hemma på sitt sommarlov kan aktivera sig och få en meningsfull sommar. Därför samarbetar vi i allmännyttan med flera föreningar som arrangerar olika typer av sommaraktiviteter i våra områden.

- Förutom chansen att prova på något nytt innebär aktiviteterna ofta också bra tillfällen att träffa nya vänner. Vi hoppas att många tar chansen och gör sommaren lite sportigare eller kreativare, men framför allt roligare! säger Jonas Schneider, VD på Familjebostäder.

Familjebostäder och Svenska Bostäder har samarbetat med att erbjuda sommaraktiviteter för barn och ungdomar sedan 2016. 2018 gick Stadsholmen med i samarbetet och från och med 2019 är även Stockholmshem med. När nu Stockholmshem kliver in i samarbetet har ytterligare erbjudanden tillkommit och fler områden inkluderats

- Att alla tre bolag gemensamt satsar på sommaraktiviteter i år innebär att vi når väldigt många barn och ungdomar i staden. Tillsammans förvaltar vi cirka 72 000 lägenheter! säger Anette Sand, VD på Stockholmshem.

I sommarens utbud finns det en massa kul att välja mellan, allt från fotboll och basket till konst- och teaterkollon. En del är gratis, en del har ett rabatterat pris och aktiviteterna passar barn och ungdomar mellan 4-18. Besök sommaraktiviteter.se för att läsa mer.