Stockholmshem: Egna trädgårdsmästare ger vackrare miljöer och gladare hyresgäster

​Stockholmshem gör en större satsning på välskötta utemiljöer genom ett nytt arbetssätt med trädgårdsmästare i egen regi. Under 2019 anställdes två, och nu rekryterar det kommunala bostadsbolaget ytterligare sju trädgårdsmästare.

– Med egna anställda trädgårdsmästare kan vi styra arbetet med vår utemiljö ännu bättre. Det betyder att vi kan satsa på vackrare miljöer som ger ökad trygghet och gladare hyresgäster, säger Natalie Bahez, utemiljösamordnare hos Stockholmshem.

I maj 2019 projektanställdes två trädgårdsmästare i Hökarängen. Med de sju som anställs nu kommer Stockholmshem ha nio trädgårdsmästare.
– I Hökarängen kunde vi snabbt se ett positivt resultat i våra miljöer runt husen, och som resultat av det, nöjdare hyresgäster. Eftersom trädgårdsmästarna är på plats hela tiden lär de känna sitt område och vet vad som behöver göras, dessutom lär de känna de som bor där. De tar hand om buskar och träd som behöver beskäras och gör det lilla extra för miljön med olika ekosystemtjänster, berättar Natalie Bahez.
​– Det kostar lika mycket som att anlita en entreprenör men vi får betydligt bättre kontroll och mer hållbara miljöer.