Stockholmshem bygger: 166 hyreslägenheter i Mariehäll

I det gamla industriområdet i södra Mariehäll, en stenkast från Bällstaån, bygger Stockholmshem 161 nya hyreslägenheter, fem LSS-bostäder och tre lokaler för närservice. Planerad inflyttning är under 2026.

Längs Karlsbodavägen bygger Stockholmshem 166 hyreslägenheter på 1–3 rum och kök inklusive fem grupp- eller serviceboenden, så kallade LSS-bostäder. Tre lokaler byggs också för närservice, till exempel kemtvätt, frisör, cykelverkstad eller café.

– Det behöver byggas betydligt fler hyresrätter i Stockholm, särskilt i dessa tider när byggbranschen befinner sig i kris. Jag är därför väldigt glad över att vi kunnat byggstarta det här projektet, säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd i Stockholms stad.

De nya husen ska uppnå nivån Silver i det svenska miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad. Det innebär till exempel att solskydd, ljudmiljö och ventilation är bättre än vad lagkraven säger. För att möjliggöra klimatsmarta resor i vardagen bygger Stockholmshem också 461 cykelparkeringar på entréplan och vind, samt en cykelpool i ett hus på gården. På taket monteras solpaneler som producerar el till fastighetsdriften.

– Det känns jättekul att vi nu sätter i gång med våra hus på Karlsbodavägen. Vi har lagt stor omsorg på utformningen av lägenheterna. Vår ambition är att skapa attraktiva bostäder med bra planlösningar och med tillgång till antingen balkong eller uteplats, säger Pär Nordh, projektchef på Stockholmshem.

Intill Stockholmshems nya hus skapar Stockholms stad ett nytt barnvänligt gångstråk med park, lekplats och ett torg med butikslokaler. I framtiden byggs gångstråket ut genom Mariehäll till den planerade strandparken längs Bällstaviken.

Stockholmshem beräknar att inflyttning kan ske under 2026. De nya bostäderna är en del i Stockholms stads satsning att bygga 140 000 nya bostäder till 2040.

Fakta

• De 166 lägenheterna består av 1-3 rum och kök, där de flesta (39 procent) är treor.
  • De inkluderar fem grupp- eller serviceboenden, så kallade LSS-bostäder (Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade).
  • Tre lokaler byggs också för närservice, som exempelvis kemtvätt, frisör, cykelverkstad eller café.
  • För att göra det enklare för hyresgästerna att resa klimatsmart i vardagen skapar Stockholmshem 461 cykelparkeringsplatser samt en cykelpool.
  • Solpaneler på taken ska generera förnybar el som används i huset.
  • Under bostadsgården byggs ett bilgarage med 54 parkeringsplatser
  • Ett par hundra meter från porten finns tvärbanan som tar 3 minuter till Sundbybergs centrum eller på 8 minuter till Alvik. I Sundbybergs centrum finns ett stort utbud av service, bussar, tunnelbana, pendeltåg och fjärrtåg. I närheten ligger även handelsplatsen Bromma Blocks.
  • Husen beräknas stå klara för inflyttning under 2026.
  • Entreprenör: Åke Sundvall Byggnads AB.
  • Bostäderna är en del i Stockholms stads satsning att bygga 140 000 nya bostäder till 2040. Totalt ska 770 lägenheter, lokaler, en ny förskola och en ny park byggas i det gamla industriområdet.

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.