Stockholmshem efterlyser gamla och nya hyresgäster

I juni 1937 skrev Stockholmshem kontrakt med sina första tjugo hyresgäster. 70 år och hundratusentals hyresgäster senare efterlyser nu företaget historier och bilder från inflyttande i nyproduktionen genom åren. Materialet ska användas i en skrift som Stockholmshem sammanställer under jubileumsåret 2007. Boken ska berätta om Stockholm, Stockholmshem, och inte minst stockholmarna, under varje årtionde från starten på 1930-talet för 70 år sedan och framåt. Allt från barnrikehus till dagens nyproduktion.

- Det har skrivits många böcker om stadsplanering och arkitektur i Stockholm, säger Pelle Björklund VD på Stockholmshem. Men få har berättat om de boende, människorna som flyttade in i husen.

- Med vår efterlysning hoppas vi få kontakt med hyresgäster som vill berätta sina egna historier och visa bilder från olika decennier. Om hur det var att flytta in i våra nya lägenheter i nya stadsdelar och hur det såg ut just då. Efterlysningen riktar sig till dig som flyttat in en Stockholmshemslägenhet någon gång sedan starten 1937.

Skriv några rader om hur det var och bifoga bilder till Stockholmshem, Informationsenheten, Box 9003, 102 71 Stockholm. Eller e-posta till info@stockholmshem.se. Märk med ”Jubileumsbok” och bifoga adress och telefonnummer. Om din historia och dina bilder väljs ut kommer du kontaktas för en intervju.

Högupplöst bild (bilden ovan) på Högklintsvägen i Traneberg finns att hämta i pressmeddelandet på www.stockholmshem.se. Bilden visar lekande barn i ett av Stockholmshems första områden med så kallade barnrikehus på Högklintsvägen i Traneberg på 1930-talet. Foto: Nils Åzelius/Stockholms Stadsmuseum Bildrättigheterna tillhör Stockholms Stadsmuseum. Publiceringen är gratis vid ett tillfälle i anslutning till ovanstående pressinformation.