Stockholmshem har tecknat avtal med ICA om Kvantumbutik på Söder

Stockholmshem har tecknat avtal med Ica Sverige AB om 3 400 kvm för dagligvaruhandel på Södermalm. Butiken blir dragplåster i området i förändringen av kvarteret.

Stockholmshem förädlar de kommande åren kvarteret Linjalen på Åsögatan intill Magnus Ladulåsgatan och Swedenborgsgatan. Samtidigt förnyas den intilliggande Rosenlundsparken på Södermalm. Projektet innebär en större ombyggnad av gårdsytor och iordningsställandet av lokaler i bottenplanet av fastigheten. Nu har Stockholmshem tecknat avtal med ICA Sverige AB om 3 400 kvm butiksyta.

- Vi är oerhört glada över att tillsammans med ICA Sverige få skapa attraktiva lokaler för dagligvaruhandel. Det innebär ett lyft för hela området och en utökad service för de boende. En slumrande del av Södermalm får fler verksamheter som kan bidra till mer positiva inslag i gatulivet, säger Ewa-Maria Svensson, chef för lokaluthyrning på Stockholmshem.

Nya bostäder byggs de kommande åren i den intilliggande Rosenlundsparken. Huset får en butiksentré i gatuhörnet och nya kommersiella ytor utmed gatan. Etableringen är en följd av Stockholmshems satsning på lokalmarknaden.

Intill ICA Kvantum iordningsställs ytterligare 300 kvm uthyrbar area i fastigheten. Hela ytan är avsedd för handel.

- I husets bottenvåning kommer hyresgäster, grannar och andra besökare att kunna handla, fika eller äta. Vi är måna om att få in en bra mix av verksamheter i kvarteret, säger Ewa-Maria Svensson.

I fastigheten inryms också drygt 450 befintliga bostadslägenheter. Den intilliggande nyproduktionen omfattar 200 nya bostäder. ICA öppnar butiken hösten 2018.