Stockholmshem köper fastigheter på Kungsholmen och säljer i Blackeberg

Stockholmshem köper 138 hyreslägenheter i Fredhäll på Kungsholmen och säljer 580 lägenheter i Blackeberg. Säljare och köpare i bytesaffären är Primula Byggnads AB.

- Det är precis så här vi vill att Stockholmshem och stadens övriga kommunägda bostadsbolag ska agera som aktiva fastighetsförvaltare: sälja i stadsdelar där allmännyttan är dominerande och köpa där man är underrepresenterad, säger Stockholmshems ordförande Björn Ljung (fp).

- Med detta förvärv ökar Stockholmshem sitt bostadsbestånd på Kungsholmen och i innerstaden. När nu Primula köper fastigheterna i Blackeberg får vi också ytterligare en seriös och långsiktig aktör i stadsdelen som kan bidra till utvecklingen av området, säger Björn Ljung.

Hyreslägenheterna som Stockholmshem köper i Fredhäll finns i tre fastigheter på Stagneliusvägen 31, 40 och 47. De 580 lägenheter som Primula förvärvar ligger på Björnsonsgatan, Kiellandsplan och Holbergsgatan i Blackeberg*. Planerat tillträdesdatum är den 12 januari 2009. Även Familjebostäder i Stockholm gör samtidigt en liknande bytesaffär med Primula Byggnads AB.

-Bytesaffären med Stockholmshem och Familjebostäder ger oss möjlighet att förvalta och fortsätta utveckla ett väl sammanhållet bestånd om 780 lägenheter i ett välskött och attraktivt Blackeberg, säger Gunnar Kusoffsky,VD Primula Byggnads AB.

Stockholmshem betalar 170 mnkr för beståndet i Fredhäll och får 272,5 mnkr för fastigheterna i Blackeberg. Förutom läget så skiljer även fastigheternas tekniska status då beståndet i Fredhäll är upprustat och stambytt medan Blackeberg står inför renovering. Stockholmshem använder överskottet till att finansiera nyproduktion.

*Fullständig adressförteckning finns på www.stockholmshem.se och Newsdesk.

Kontaktpersoner Stockholmshem:
Björn Ljung, ordförande, 070-7894034

Kontaktperson Primula Byggnads AB:
Gunnar Kusoffsky, vd, 070-5310019