Stockholmshems nya kontor passar in och sticker ut

Ett hus med det antika Italien som inspiration och samtidigt tydlig förankring i centrumbetongen. Arkitekten bakom vårt nya kontor i Skärholmen beskriver en byggnad som både passar in och sticker ut.

– På många sätt är det här ett idealprojekt.

Så säger Per Söderberg, ansvarig arkitekt, om Stockholmshems nya kontor i Skärholmen. Det han syftar på är bland annat att byggnaden kommer att skapa rörelse under stora delar av dygnet på en tidigare otrygg plats som var rätt outnyttjad. Det är inte bara Stockholmshem, utan även bostäder och kulturverksamheter som flyttar in. När stockholmshemmarna går hem för dagen kommer många boende hem och andra besöker kulturverksamheterna. Människor som kommer och går ökar tryggheten.

Per Söderberg är ansvarig arkitekt för vårt nya kontor i Skärholmen.

Stockholms stad har beslutat att stadens förvaltningar och bolag inte längre ska ligga i innerstan. Arkitektkontoret Söderberg Söderberg fick i uppdrag att hitta en plats i Skärholmen för ett nytt kontor åt Stockholmshem. Valet landade ganska snart på en tom flygel tillhörande Skärholmens gymnasium.

– Ungefär samtidigt väcktes tanken: borde vi inte samtidigt göra något som syns, ett slags skyltfönster för Stockholmshems verksamhet? Och vilken skylt passar bättre än bostäder för ett bostadsbolag? säger Per Söderberg.

Inspiration från Rom och Skärholmens betong

Uppåt, längs med byggnaden, löper smala kolonner. Inspirationen kommer delvis från Rom, och kopplingen är inte så långsökt som man kan tro.

– Skärholmen är ett av de första miljonprogramsområdena i Sverige och ritades av flera högklassiga arkitekter. De tittade mycket på Roms stadsplanering, ytorna för handel och gränderna mellan torgen. Basilikan intill torget. Så arbetar jag som arkitekt; förankrad i historien med blicken på framtiden, säger Per.

Skärholmens centrum blev känt bland annat för högklassig betongteknik när det byggdes. Stockholmshems nya kontor görs också i betong, för att koppla ihop huset med platsen. Men det är betong med en twist, nämligen terrazzo. Det är ännu en blinkning till antikens Italien där materialet har sitt ursprung. I terrazzon gjuts stenar in i betong som sedan slipas eller borstas och till exempel Stockholms tunnelbana har perronggolv i terrazzo. Fasaden blir grön för att återspegla Stockholmshems gröna signaturfärg.

Nytt riktmärke för Stockholm

De våningshöga fönstren och det höga taket skapar rymd i kontoret. Runt huset placeras stora planteringslådor med grönska. Alla lägenheter får balkonger som löper längs med hela bostaden och lägenhetsplanen har fri sikt i alla väderstreck.

– Bostäderna blir fantastiska. Det låter kanske som något arkitekter bara säger, men här skulle jag verkligen inte ha något emot att bo! fortsätter Per.

Huset kommer både passa in och sticka ut i sin omgivning. Och synas på långt håll. Det blir riktmärket på vägen in och ut från Stockholm med sina 23 våningar. Redan nu syns huset från E4.

– Det finns en poäng att särskilt allmännyttan bygger sådant som folk kan peka på och säga: ”där vill jag bo en dag”. Man ska kunna göra bostadskarriär överallt, avslutar Per.

Åsa Stenmark
asa.stenmark@stockholmshem.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.