”Team Sparren” – bättre och starkare genom samverkan

Stockholmshems fastighet Sparren på Södermalm är renoverad och redo för inflyttning – ett samverkansprojekt som har präglats av dialog, tydliga mål och uppföljning.

Fem nya lägenheter, tolv nya balkonger och klart en månad innan utsatt tid:
– Det har varit ett bra år med beundransvärt engagemang av alla inblandade. Trots hårt arbete har vi haft roligt på vägen. Det är nästan synd att projektet är slut, säger projektchef Sofia Fernström. Sofia pratar om ombyggnaden av vårt hus på Brännkyrkagatan, ett samverkansprojekt med ByggPartner i Dalarna AB som totalentreprenör.

Nyckel till samverkan
Samverkan är en av de entreprenadformer Stockholmshem arbetar med. Det är inte alltid bästa lösningen, men i detta projekt har det fungerat bra.
– Nyckeln till bra samverkan är kommunikation och dialog. Och det måste handla om samverkan på riktigt, inte bara fina ord på ett papper, säger Sofia. – Att mäta och följa upp målen och inga dolda agendor, vi ska vara transparanta och lyhörda både vad gäller i ekonomi, utmaningar och möjligheter, säger Andreas Gillberg, entreprenadingenjör på ByggPartner.

Startskottet för projektet var en workshop där alla jobbade fram och skrev under en gemensam partneringdeklaration – projektets förhållningssätt. För att det inte bara skulle bli ett papper på väggen, så följde de upp målen vid varje byggmöte då alla satte betyg på de viktigaste punkterna: Tid, ekonomi, kommunikation samt kvalitet och miljö.

Närvarande beställare
Sofia menar att det är människorna i samverkansprojektet som gör det och att beställaren (i detta fallet Stockholmshem) måste vara närvarande och tydliga:
– Vi måste vara engagerade och inte lämna över stafettpinnen till entreprenören. Och komma ihåg att vi är två affärspartners. Som beställare måste vi veta vad vi vill med tydlig målstyrning.
– Det är viktigt att vi som ansvariga ser till att organisationen resurssätts med rätt personer och vågar ifrågasätta.

En resa
– Som entreprenör vet jag att om min beställares slutkund är nöjd så är oftast beställaren nöjd. Det är målet. I ett projekt tänker jag på hur samarbetet kommer att fungera fem år efter entreprenaden, menar Andreas. – Vi har haft en resa tillsammans. Nyttan av att lyssna på varandra genom hela projektet, att allt är väldokumenterat och alla har jobbat hårt mot samma mål har varit mycket positivt. Vi har så klart inte alltid varit överens, men eftersom vi hela tiden har haft samma målbild har vi snabbt kommit vidare.

Sofias och Andreas bästa samverkanstips

• Gemensam partneringdeklaration med projektets förhållningssätt.
  • Gemensamma mål. Enkla mätbara mål. Krångla inte till det.
  • Gemensam budget med öppenhet och transparens.
  • Uppföljning: Vi jobbade med temperaturmätning med betyg på samverkan utifrån tid, ekonomi, kommunikation, kvalitet och miljö som följdes upp på varje byggmöte och gemensamt styrgruppsmöte.
  • Var noga med projektorganisationen och våga ifrågasätt.
  • Släpp prestigen, lyssna och var delaktig.

Detta har hänt

• Fastigheten Sparren 9 på Brännkyrkagatan 118, började renoveras i november 2019
  • Den 7 september i år stod huset klart, en månad innan utsatt tid.
  • 28 lägenheter har renoverats
  • Fem nya lägenheter har skapats i fd lokaler.
  • Tolv helt nya balkonger, en ny fransk balkong och nya kungsbalkonger.
  • Vid renovering valdes material och produkter för att behålla det tidstypiska för fastigheten, som byggdes 1947 av Stockholmshem
  • Bottenvåningen är tillgänglighetanpassad och gården har ökad tillgänglighet
  • Upprustningen har bestått av sanering, uttorkning, nya installationer, ytskikt, inner- och tamburdörrar. Fasaden har tilläggsisolerats, ny entré, nya fönster och taket har renoverats och uppgraderats med ny taksäkerhet
  • Återanvändning av befintligt material när det har varit möjligt samt återanvändning av all marksten