Josephine knep första checken

Report this content

Ett nyinstiftat pris, Allt för sjöns veteranbåtspris, gick till havskryssaren Josephine, byggd 1966. Ägaren, Ulf Aronsson, fick ta emot prischecken på 10 000 kronor från Allt för sjöns projektledare Thomas Sandberg.

Juryns motivering löd: “För ett enastående originalskick och som en representant för en tidsepok som ofta förbises i veteranbåtssammanhang”. Priset Allt för sjöns veteranbåtspris, är nyinstiftat och delades ut i juni vid Veteranbåtsträffen i Båthall 1 i Stockholm.

Den svenska marina kulturskatten med alla fantastiska fritidsbåtar är ju unik. Den måste bevaras och det vill mässan Allt för sjön bidra till. Med priset vill vi också visa vår uppskattning av att vi får visa de gamla yachterna i vår Classic Boat Show avdelning varje år, säger Thomas Sandberg, prisutdelare och projektledare på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

Bildtext: Ulf Aronsson (t.h.) mottar checken på 10 000 kronor av Allt för sjöns projektledare Thomas Sandberg- t.v. Pierre Dumbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

MSFs (Museiföreningen Svenska Fritidsbåtar) hedersomnämnanden gick till båtarna:

Däckaren Vinö som en representant för bruksbåten som förvandlats till fritidsbåt.

Viking plym som en representant för ett sällan sett olympiskt spel i Sverige

Silva för sin fantastiska dukade veterankajak i signalmasten.

Eystra för ett resultat av enträgen succession av Petterssonbåtar genom generationer.

För mer information:
Thomas Sandberg, Projektledare Allt för sjön, Stockholmsmässan