Ny B2B-auktionsportal frigör likviditet

Report this content

I november lanseras StockonDeals.com, en digital B2B-auktionsportal för europeiska producenter av livsmedel och DIY-produkter. Genom portalen möjliggörs enkel försäljning av överskottsproduktion och -lager, en åtgärd som kan frigöra upp till 10 procent likviditet hos de säljande företagen.

Ekonomisk orolighet i världen och Europa har fört företagens likvida medel upp på agendan. Att frigöra resurser i form av lagerhållning och bundna tillgångar stärker den ekonomiska ställningen, men är även en åtgärd som stjäl både tid och resurser från kärnverksamheten.

Som ett direkt svar på problematiken lanseras auktionsportalen StockonDeals.com, som hjälper producenter att undvika kassering av produkter, onödig lagerhållning och på sikt även outnyttjad överskottskapacitet. Genom portalen säljs produkt och kapacitet istället till högsta bud, och både risk och kostnad kring försäljningen minimeras.

Eftersom produkterna säljs och marknadsförs på av kunden utvalda marknader, undviks även risken för kanalkonflikt och kannibalisering av egna varumärken. Och för professionella inköpare och inköpsavdelningar innebär StockonDeals ett enkelt sätt att få tillgång till nya produkter och partier, till rabatterade priser.

Portalen har utvecklats i tätt samarbete med över 20 europeiska företag. En av grundarna är Thomas B. Olsen, före detta VD för Nordic Sugar.

- StockonDeals är en helt marknadsdriven tjänst, och den första i sitt slag. Vi har tagit ett reellt problem med överskottslager och -produktion och kombinerat med en teknisk lösning. Resultatet är en portal som kommer underlätta hanteringen för producenter och inköpare över hela Europa, säger Thomas B. Olsen, styrelseordförande för StockonDeals.

Registrering av företag på tjänsten är gratis, och redan nu finns det möjlighet att anmäla intresse. Produktsortimentet nås sedan endast av registrerade användare. Uteslutande säljare och köpare känner till affärens slutgiltiga pris, där provision för tjänsten är inkluderad.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas B. Olsen, Styrelseordförande StockonDeals
Tel: +45 40183961
Mail: thomas.b.olsen@me.com

Birthe Udsen, VD och medgrundare StockonDeals
Mail: bu@stockondeals.com

Om StockonDeals
StockonDeals ligger i Åhus, Danmark och är ett privatägt företag med finansiering från EU och danska staten. Styrelseordförande är Thomas B. Olsen, före detta VD för Nordic Sugar (del av Nordzuker). Företagets VD är Birthe Udsen, med många års erfarenhet av företagsledning från internationella livsmedelsindustrin. StockonDeals riktar sig initialt till företag inom livsmedel, dryck och DIY-sektorn.

Taggar: