Stockpicker expanderar till Latinamerika

Stockpicker expanderar till Latinamerika Stockpicker AB har nöjet att meddela att bolaget går in på ny mark och expanderar utomlands med sin verksamhet. I ett första skede riktas blickarna mot Latinamerika och i samband med detta startar bolaget sitt första utländska dotterbolag. Stockpicker väljer att starta sin expansion i Brasilien och det stora finansiella centrumet i São Paolo. Brasilien är ett strategiskt viktigt land i den framtida nya ekonomin som växer fram i området och kan fungera som bas för ytterligare expansion på den snabbväxande latinamerikanska marknaden. Dotterbolaget som får namnet Stockpicker do Brasil Ltda startas tillsammans med det brasilianska riskkapitalbolaget Rosegarden Ltda och kommer att till majoriteten ägas av Stockpicker AB i Sverige. Rosegarden Ltda kommer att sköta den operativa verksamheten i Brasilien. Tillsammans kommer Stockpicker AB och Rosegarden Ltda handha samtliga strategiska frågor. Stockpicker AB tillför därmed sitt svenska framgångsrecept från Sverige samtidigt som Rosegarden Ltda tillför kunnande om den brasilianska marknaden, kunskap om företagande i Brasilien samt ett stort lokalt kontaktnät. Tillsammans bildas en mycket stark konstellation. Bakom Rosegarden står ett starkt ¤management-team"med Eduardo Kina, VD för Rosegarden Ltda, och som även tillträder som VD för Stockpicker do Brasil Ltda. Eduardo Kina har 3 års erfarenhet som ¤General Manager"för Interprint, ett dotterbolag i Bonnier Gruppen i Brasilien och vars intäkter under 1999 var runt USD 50 miljoner enbart i Brasilien. Han var ansvarig för en affärsenhet med 170 anställda, inkluderande tillverkning, F&U, marknadsföring och kommersiell utveckling. Därutöver har Eduardo 6 år bakom sig inom New Business Development inom ABB. Stockpicker do Brasil räknar även med rådgivning från flera erfarna företagsledare i Brasilien, som tex Stefan Lundkvist, VD för Gunnebo do Brasil Ltda i São Paulo. "The choice of Stockpicker AB as a partner in this joint venture was natural due to their unique product/services, their skilled management and the interesting projects in the pipe-line. Rosegarden itself is a venture capital company specialized in accelerating the projects in which it invests. Equiped with a highly experienced management team, Rosegarden always participates actively in the management of its investments. Financial services through the internet, fixed or wireless, is one of our focus areas, explains Eduardo Kina. Eduardo som har tidigare erfarenhet med att arbeta i och med svenska bolag tror mycket på förutsättningarna i Brasilien. "Brazil is geographically the largest South-American country, home of 170 million habitants and is also the largest financial market in Latin- America. Considering the rapid growth of the volume of stock trading and other financial services on the Brazilian internet, the country offers excellent business opportunities for Stockpicker. Furthermore, Brazil is a natural base for further expansion throughout Latin-America." Eduardo continues. Samtidigt som denna release kablas ut har de första nyanställningarna avslutats i Sao Paolo för Stockpicker do Brasil och gratistjänsten Market Update lanserats. Avtalet som Stockpicker sluter med Rosegarden och satsningen på Brasilien välkomnas också av Svenska Handelskammaren i São Paulo. "Vi ser mycket positivt på att vi nu med Stockpicker har ännu ett starkt varumärke inom IT och internet som är på väg in på den brasilianska marknaden. Stockpicker vars varumärke blivit något av symbolen för den nya ekonomins aktierelaterade tjänster i Skandinavien ligger enligt min uppfattning rätt i tiden för en marknad som här nere i Brasilien röner alltmer utländskt intresse från såväl USA som från Europa" berättar Pontus Broddner som är chef på Svenska Handelskammaren i Sao Paolo, Brasilien. Tron på just Brasilien och Latinamerika delas naturligtvis av William Ziegler, VD för Stockpicker AB, som också blickar framåt: "Brasilien är en perfekt bas inte endast för Latinamerika utan fungerar även som en mall och modell för framtida marknader vi avser sondera och driva verksamhet i. Och jag känner stor glädje över att vi här i Brasilien har lyckats hitta en så oerhört erfaren och kompetent ledning för Stockpicker Do Brazil som vi de facto har gjort. Vi hade inte kunnat finna bättre alternativ. Nu inleds några spännande år av utländsk expansion i Stockpicker" säger en nöjd William Ziegler. Stockpicker tittar nu på en rad andra marknader och det kommer att ske genom en kontrollerad offensiv. "Till skillnad mot de "dotcom- bolag" som fått hård kritik i media för sina ibland alltför vidlyftiga strategier och oförmåga att hålla ned kostnaderna har vi valt en annan modell. Expansionen är välplanerad, strategiskt uppbyggd från grunden och framförallt organisk vilket gör att risken i projektet håller sig inom ramarna och inte riskerar moderbolaget" tillägger Thomas Andersson, styrelseledamot i Stockpicker AB. Stockpicker AB kan också meddela att man slutit de första avtalen för Stockpicker do Brasil. Den amerikanska finansjätten TheStreet.com och den svenskbaserade internetmäklaren Brunswick Direct med fokus på just marknader som Brasilien kommer att finnas med som content providers i Stockpicker Market Update Brasil. I dagarna har också diskussioner om marknadsföringssamarbete med flera internetportaler i Brasilien inletts. Stockpicker AB är ett renodlat finansiellt internetbolag som täcker den nya ekonomins behov av snabba, konkreta analyser med hög träffsäkerhet som snabbt anpassar sig till rådande sentiment. Bolaget tillhandahåller finansiella lösningar för såväl företag- som privatpersoner och har verksamhet i Sverige och Latinamerika. Stockpicker är indelat i flera affärsområden där analystjänsten "Stockpicker Newsletter" (startade 1997), den nya analystjänsten Stockpicker Global Outlook samt nyhetsbrevet "Stockpicker Market Update" (http://www.stockpicker.se ) är tre av nordens ledande produkter inom sin nisch. Stockpicker Consulting Group, konsultverksamheten, och Stockpicker Millenium Group, där framtida projekt finns samlade, är andra affärsområden. Bolaget har 16 medarbetare och är ett av Sveriges snabbast växande bolag inom finansiell rådgivning över internet. Internetbolaget Stockpickers aktier är för närvarande inte noterat på någon officiell lista. Kontaktinformation William Marcus Ziegler Eduardo Kina VD, Stockpicker AB VD, Stockpicker Do Brasil Ltda Tel: 08-6620669 Tel: +55 11 5506 4863 E-mail: william.m.ziegler@stockpicker.se E-mail: ekina@stockpicker.com.br ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00720/bit0002.pdf