”Osynliga gardiner” höstens inredningstrend hos energismarta villaägare

Report this content

Allt fler villaägare sätter tunna glasklara plastskivor som extra isolerande mellanskikt mellan glasen i traditionella tvåglasfönster. En metod för distanshandel till Gör-Det-Själv-marknaden framtagen av Stocksundet Byggsystem AB. Jämfört med fönsterbyte handlar det om ungefär halva energibesparingen till 2% av kostnaden.

Sveriges fastighetsbestånd har en stor mängd gamla fönster med fantasiskt hållbar virkeskvalitet och stora estetiska värden i originalglas och snickerier. Den som byter ut dessa fönster mot moderna isolerfönster får sannolikt en kortare livslängd än den återstående livslängden hos ett 50 eller 100 år gammalt fönster. Fastighetsägare med sinne för byggnadsvård vill inte heller sätta isolerglaskassetter med aluminiumlister i sina gamla fönster.

När det blev vanligt att koppla ihop fönsterbågar till 2-glas i början av 1900-talet så monterades bågarna med en distans, vanligen ca 1-2 mm, och den kan nu nyttjas som en ram för en tunn glasklar plastskiva som skapar ett bättre isolerande 3-skiktssystem. Skivan häftas fast i den övre bågen och får sedan hänga löst med kanterna dolda mellan fönsterbågarna. Måttanpassningen görs av konsumenten själv med en vanlig hushållssax. Damm-filter runt skivan gör att man inte kommer att behöva koppla upp fönstret för putsning av innerytorna framöver. Som alternativt dammfilter kan man använda linsnöre vilket också fungerar som en distans som säkerställer att plastskivan inte kläms fast och därmed inte bucklas av de rörelser i materialen som sker vid temperaturväxlingar. Det är således ett öppet system där man inte riskerar att stänga in fukt.

Systemet togs fram av Stefan Tall, Doktor i materialteknik från KTH, utifrån de egna behoven som nybliven ägare till en äldre fastighet.

- När tillräckligt många hade passerat vår hall och kommenterat att vi har vackra fönster, men ingen kunde se någon skillnad på fönstret det satt en plastskiva i, då förstod jag att det går att bygga upp en verksamhet kring detta. Skillnaden märktes i värmekameran.

Inuti ett traditionellt kopplat 2-glasfönster med ca 30 mm mellan glasen får man på vintern en nedåtgående luftström på insidan av yttre glaset där luften kyls, och en uppåtgående luftström vid det inre glaset. Detta skapar en cirkulerande strömning som leder bort energi och orsakar kallras. Det är denna man bryter genom den glasklara plastskivan och i de smalare luftspalter som då uppkommer blir det mer friktion mellan uppåtgående och nedåtgående luftström vilket bromsar rörelsen. ”Stillastående luft isolerar bra” sägs ofta i byggnadssammanhang och det är just det man uppnår. Istället för en halvbra isolerande luftspalt får man två luftspalter med tjocklek närmare idealet för god isolation, vilket ofta uppges vara 10-15 mm.
Kostnadseffektiviteten är enorm, eftersom materialet endast kostar 85 kr per kvadratmeter och det är så enkelt att knappast någon ska behöva leja en hantverkare för att hänga upp denna ”osynliga gardin” inuti fönstret. På 10 år har den lilla utgiften på någon tusenlapp betalt sig själv ungefär 10 gånger medan den som satsade på fönsterbyte fortfarande sliter med räntor och amorteringar på den investeringen. Den som valde att bevara alla originalglas och snickerier intakta, vilket man alltså gör med Stocksundets patentsökta isolationsmetod, har sannolikt också ett högre värde på sin bostad eftersom det finns ett stadigt ökande intresse för byggnadsvård.

Den största miljövinsten är att kostnaden är så låg, så att fastighetsägaren får pengar över till andra energiinvesteringar. Exempelvis att tilläggsisolera vinden eller sätta pelletsbrännare på pannan.

Materialet är en variant av PET-plast, men med förbättrade optiska egenskaper, ljusstabilitet och åldringsbeständighet. Allt som behövs till alla fönster i en normalvilla ryms i ett postpaket 126 cm långt, 35 cm i diameter och ca 18 kg.

Eftersom kopplade 2-glasfönster utan energiglas är mycket vanliga i det Svenska fastighetsbeståndet innebär metoden en potentiell energibesparing motsvarande en kärnkraftsreaktor. I praktiken har metoden en större energibesparande potential än fönsterbyte eftersom den är överkomlig för alla som har de traditionella 2-glasfönstren. Man kan inte utgå från att alla bor i Danderyd eller Lidingö, där fastighetsägaren bara behöver lyfta luren för att höja panten så att man kan finansiera kapitalinvesteringar såsom bergvärme och fönsterbyte. Det behövs också åtgärder som appellerar till husägare med normala inkomster i områden med måttliga fastighetspriser.

Stefan Tall
0709-723812, 08-6602629