Andritz inleder skiljeförfarande mot Montes del Plata

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2014-06-02 kl. 09.00 EET

Celulosa y Energía Punta Pereira S.A. (”CEPP”), ett samägt bolag i Montes del Plata-koncernen bildat av Stora Enso och Arauco, har informerats om att Andritz Pulp Technologies Punta Pereira S.A., ett dotterbolag till Andritz AG, har inlett ett skiljeförfarande mot företaget omfattande ett belopp på 200 MEUR. Skiljeförfarandet avser Andritz kontrakt om leverans, konstruktion, installation, driftsättning och färdigställande av huvudkomponenterna till massabruksprojektet Montes del Plata i Punta Pereira i Uruguay. CEPP bestrider Andritz yrkanden och kommer även för sin egen del att aktivt framställa anspråk mot Andritz för kontraktsbrott i fråga om Andritz skyldigheter enligt avtalade kontrakt.

Inga avsättningar har gjorts i samband med skiljeförfarandet.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Stora Enso Investor Relations, tel. +358 2046 21242
Kirsi Seppäläinen, Head of Communications and Sustainability, Stora Enso Biomaterials, tel. +358 2046 21444

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Ulla Paajanen-Sainio
SVP, Stora Enso Investor Relations