Stora Enso förlänger syndikerat lån

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-11-22 kl 13.00 EET

Stora Enso har tecknat avtal om förlängning av ett befintligt syndikerat lån på 700 MEUR med en grupp bestående av 16 banker som aviserades den 14 december 2010. Det förlängda lånet förfaller i januari 2015 och utgör en reserv för allmänna finansieringsbehov inom företaget. Villkoren för lånet, inklusive prissättning, förblir oförändrade. Lånet har inga särskilda finansiella kovenanter.

Bookrunners och mandated lead arrangers för transaktionen är BNP Paribas, Citi, Goldman Sachs International, Nordea och The Royal Bank of Scotland PLC.

Mandated Lead Arrangers för transaktionen är Banc of America Securities Limited, Barclays Capital, Credit Agricole Corporate and Investment Bank, Deutsche Bank AG London Branch, DnB NOR Bank ASA, Handelsbanken, HSBC Bank plc, JP Morgan plc, Pohjola Bank plc, SEB och UBS Investment Bank.

”Stora Enso har en stark balansräkning och god likviditet, vilket möjliggör att vi kan fortsätta med vår tillväxtstrategi. Förlängningen av det befintliga syndikerade lånet stärker vår finansiella flexibilitet ytterligare”, säger Stora Ensos CFO Markus Rauramo.

För ytterligare information, v g kontakta:
Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer, tel +358 2046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.