• Stora Enso Oyj/

Stora Enso går vidare med omstruktureringsåtgärder för att förbättra långsiktig konkurrenskraft och lönsamhet

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2023-09-04 kl. 11.00 EEST

Stora Enso har nu gått vidare med de omstruktureringsåtgärder som annonserades den 15 juni 2023, i syfte att stärka koncernens långsiktiga konkurrenskraft och skapa en mer decentraliserad och kundfokuserad affärsmodell. Åtgärderna avser minska antalet medarbetare med cirka 1 150. De förhandlingar som hittills slutförts kommer att resultera i en uppsägning av 710 medarbetare.

Stängning av massaenhet i Finland, divisionen Biomaterials
Stora Enso har slutfört förhandlingarna vid anläggningen i Sunila och beslutat att permanent lägga ned massatillverkningen och utvinningen av lignin. Sunila har en årlig kapacitet på 375 000 ton långfibrig massa och 50 000 ton lignin. Produktionen har stått stilla sedan i maj och kommer inte att återupptas. Stängningen berör 240 medarbetare. Pilotanläggningen för biobaserat batterimaterial kommer, som tidigare kommunicerats, att fortsätta sin verksamhet i Sunila.

Omstrukturering inom divisionen Packaging Materials
Under årets tredje kvartal har Stora Enso permanent stängt ned en av fyra produktionslinjer för wellpappråvara vid anläggningen i polska Ostrołęka. Produktionslinjen hade en årlig kapacitet på 120 000 ton återvunnen wellpappråvara. Nedstängningen berör 50 medarbetare lokalt.

I juni 2023 slutförde Stora Enso förhandlingar inom divisionen Packaging Materials, med uppsägningar av cirka 250 tjänster inom organisationens lednings- och supportfunktioner.

Samrådet med arbetstagarnas representanter angående den planerade nedstängningen av anläggningen för wellpappråvara i nederländska De Hoop pågår och förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2023. Anläggningen har en årlig kapacitet på 380 000 ton och 185 anställda.

Stängning av sågverk i Estland, divisionen Wood Products
Stora Enso har beslutat att permanent stänga ned sitt sågverk i Näpi. Sågverket har en årlig kapacitet på 50 000 m3 sågat virke, 180 000 m3 processade träprodukter och 25 000 ton pellets. Nedstängningen kommer att äga rum under fjärde kvartalet 2023 och berör cirka 90 medarbetare i Estland.

Personalminskningar inom koncernfunktioner
Stora Enso har slutfört förhandlingarna gällande uppsägningar av kontorstjänster inom koncernfunktionerna i Finland. Till följd av förhandlingarna kommer cirka 80 medarbetare inom koncernfunktioner i Finland att sägas upp. Förhandlingarna i övriga länder pågår fortfarande och förväntas vara slutförda under 2023.

De genomförda och pågående omstruktureringsåtgärderna väntas minska Stora Ensos årliga omsättning med cirka 380 miljoner euro, baserat på 2022 års siffror. Det operativa rörelseresultatet förväntas öka med cirka 110 miljoner euro per år. Stora Enso har i resultatet för Q2/2023 redovisat cirka 140 miljoner euro som en icke kassaflödespåverkande jämförelsestörande post i samband med de planerade nedstängningarna, och kostnader på cirka 80 miljoner euro i samband med potentiella uppsägningar och omstruktureringsutgifter, med negativa kassaflöden för kommande kvartal.

Tidigare pressmeddelande om omstruktureringsåtgärder:

2023-06-15: Stora Enso planerar omstruktureringar för att främja långsiktig konkurrenskraftighet och lönsamhet

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
Tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
Tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av trä i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) och stamaktier (SEOAY, SEOFF, SEOJF) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta: