Stora Enso har framgångsrikt emitterat ett 5,5-årigt obligationslån på 500 MEUR

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2012-09-11 kl 17.00 EET

Stora Enso har idag emitterat ett 5,5-årigt obligationslån på 500 MEUR under sitt EMTN (Euro Medium Term Note)-program. Obligationen förfaller den 19 mars 2018 och löper med en fast kupong på 5,00 %. Emissionskursen var 99,580, vilket motsvarar en ränta på 5,096 % och Euro Mid-swaps + 400 räntepunkter. Lånet har inga finansiella konvenanter.

Obligationslånet kommer att noteras på Luxemburgbörsen. De likvida medlen från transaktionen ska användas till allmänna koncernövergripande ändamål.

Transaktionen genomfördes gemensamt av
Barclays, Citigroup, J.P. Morgan och Nordea.

”Vi ville utnyttja de goda villkoren på kreditmarknaden och har därför emitterat ett obligationslån för att ytterligare stärka vår likviditet. Vi fortsätter att hantera vår förfalloprofil på ett proaktivt sätt”, säger Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer, tel. +358 2046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.