Stora Enso har slutfört avyttringen av sin andel i Dawangs pappersbruk

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2019-10-22 kl. 9.00 EEST

Stora Enso har slutfört den avyttring på 60 procent i det kinesiska Dawang-bruket som meddelades den 25 juli 2019, till sin partner i samriskföretaget, Shandong Huatai Paper.

Transaktionen har ingen väsentlig påverkan på Stora Ensos rörelseresultat. Transaktionen medför en minskning av Stora Ensos nettoskuld med cirka 22 MEUR och av årsomsättningen med cirka 60 MEUR.

I och med transaktionen har Stora Enso ingen pappersproduktion i Kina.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige
tel. +46 72 2 410 349

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen
Ansvarig för investerarrelationer
tel. +358 40 763 8767

Som en del i bioekonomin är Stora Enso en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2018 uppgick omsättningen till 10,5 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

STORA ENSO OY

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell