Stora Enso inleder samarbete med IUCN för att främja en positiv påverkan på den biologiska mångfalden

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 13 februari 2024 kl. 12.00 EET

Stora Enso har utvecklat ett vetenskapligt baserat ramverk för att verifiera nettopositiv påverkan på den biologiska mångfalden. Genom att kombinera vetenskap, teknik och data kan man med hjälp av ramverket ta fram prognoser för påverkan på den biologiska mångfalden. Med detta som stöd kan verksamheten anpassas till att uppnå ett nettopositivt mål. Partnerskapet med International Union for Conservation of Nature (IUCN) tillför insikter från externa experter som gör att ramverket ytterligare kan utvecklas och valideras.

Stora Ensos hållbarhetsstrategi fokuserar på klimatförändringen, den biologiska mångfalden och cirkularitet. Företagets mål inom biologiska mångfald är att ha en nettopositiv påverkan i egna skogar och plantager. IUCN är den ledande ideella organisationen inom naturskydd globalt och stöttar företag med naturpositiva verktyg och metoder för att vända utvecklingen vad gäller förlust av biologisk mångfald. Stora Ensos partnerskap med IUCN fokuserar på att utveckla ett ramverk för att kunna mäta och rapportera om nettopositiv påverkan på den biologiska mångfalden.

”Världen står inför en situation där vi snabbt måste stoppa förlusten av biologisk mångfald. Här spelar skogssektorn en central roll. I linje med vår ambition att vara ledande inom hållbarhet vill vi öka förändringstakten genom globala samarbeten och gemensamma mål. Vårt nya partnerskap med IUCN är en möjlighet att införa nya sätt att arbeta som kan styra oss mot vårt mål om en nettopositiv påverkan på den biologiska mångfalden”, säger Hans Sohlström, VD och koncernchef för Stora Enso.

”IUCN:s samarbete med Stora Enso syftar till att hjälpa skogssektorn som helhet att mer aktivt hantera den biologiska mångfalden. Det handlar om att minska hoten mot arter och bevara och återställa ekosystem. Partnerskapet kommer att ge värdefulla insikter som kan hjälpa till att forma vårt tillvägagångssätt för att mäta vilka åtgärder som är ”naturpositiva”. På så sätt kan vi erbjuda ett trovärdigt ramverk som hjälper företag att följa upp och övervaka sina insatser. Tillsammans ser vi fram emot att inspirera till förändring inom hela skogssektorn och på så sätt leverera konkreta resultat för biologisk mångfald”, säger dr Grethel Aguilar, Director General för IUCN.

Stora Enso kommer att driva pilotprojekt i sina egna skogar i Sverige för att utveckla ramverket ytterligare och anpassa det till andra ledande organisationer inför framtiden. Planen är att hela ramverket ska lanseras under hösten 2025. Stora Ensos egna skogstillgångar inkluderar 1,4 miljoner hektar mark i Sverige, joint-venture-plantager i Sydamerika och ett ägande på 41 procent i Tornator, som framför allt har skogstillgångar i Finland. Vid sidan av den egna virkesförsörjningen köper Stora Enso in trä från privata skogsägare i Norden och Centraleuropa.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
Tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
Tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av trä i morgon. Stora Enso har cirka 20 000 medarbetare och 2023 uppgick omsättningen till 9,4 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) och stamaktier (SEOAY, SEOFF, SEOJF) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications