• Stora Enso Oyj/

Stora Enso investerar 40 MEUR för förbättring av operativ drift och koldioxidavtryck inom produktionen av fluffmassa

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2022-01-28 kl. 8.30 EET

Stora Enso investerar 40 MEUR i ny teknik och omstrukturering av sin produktionsanläggning för fluffmassa i Skutskär. Syftet är att öka kostnadseffektiviteten och ytterligare förbättra anläggningens klimatavtryck i enlighet med Stora Ensos regenerativa hållbarhetsmål.

Stora Enso är Europas ledande producent av fluffmassa. Anläggningen i Skutskär sydost om Gävle producerar fluffmassa som används i hygienprodukter som blöjor, mensskydd och inkontinensskydd, samt nonwoven-produkter som pappersnäsdukar, våtservetter och kompresser. Investeringen i ny blekningsteknik stödjer Stora Ensos ambitiösa klimatmål och kommer att förbättra såväl den operativa effektiviteten som anläggningens koldioxidavtryck.

Enligt de vetenskapligt baserade klimatmål som uppdaterades 2021 åtar sig Stora Enso att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser från verksamheten med 50 % till år 2030, i linje med 1,5-gradersmålet. Skiftet till ny teknik kommer genom resurs- och energieffektivisering att möjliggöra en minskning med 5 % av koldioxidavtrycket för anläggningens produkter.

– Vi strävar efter maximal prestanda med minimal påverkan på miljön, både när det gäller våra produkter och vår produktion. Vår anläggning i Skutskär är redan i dag i stort sett koldioxidneutral, och med den här investeringen tar vi nu nästa viktiga steg mot klimatpositiv produktion. Investeringar i teknikuppgraderingar kommer dessutom att vässa vår konkurrenskraft inom den växande sektorn för hygienprodukter, säger Johanna Hagelberg, chef för divisionen Biomaterials på Stora Enso.

Investeringen kommer att möjliggöra en reducering av antalet blekningslinjer från tre till två. Det innebär större kostnadseffektivitet och möjligheter för framtida utvecklingssatsningar. Implementeringen planeras påbörjas under första kvartalet 2022. Den uppgraderade blekningsanläggningen beräknas vara driftklar under andra kvartalet 2023, följt av avveckling och stängning av den överflödiga blekningslinjen under andra kvartalet 2024.

Bruket i Skutskär har en årlig produktionskapacitet på 540 000 ton. Där produceras fluffmassa, lövvedsmassa och kraftmassa av barrved. Anläggningen har cirka 420 anställda.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef Stora Enso Sverige
tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 22 000 medarbetare och 2021 uppgick omsättningen till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef Stora Enso Sverige