Stora Enso investerar i tillverkning av byggnadselement av trä i Varkaus i Finland

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-02-04 kl. 12.58 EET

Stora Enso investerar 43 MEUR i en ny produktionsanläggning för tillverkning av byggnadselement i trä i Varkaus, Finland. Investeringen stärker Stora Ensos marknadsposition som global leverantör av byggnadselement i trä av hög kvalitet. De nya produkterna, baserade på en tillverkningsteknik där tunna träfaner skärs ut och därefter limmas samman, kompletterar den befintliga produktportföljen.

Produktionen är planerad att starta under andra kvartalet 2016. Den beräknade årliga produktionskapaciteten blir cirka 100 000 m3. Investeringen förväntas generera en årlig omsättning på 50 MEUR vid full kapacitet och med tiden överskrida Stora Ensos ROCE-mål på 13 %.

– Investeringen är ett led i Stora Ensos omvandling till ett kundfokuserat företag för förnybara material. Med den nya produktionsanläggningen har vi möjlighet att tillgodose de växande behoven inom stadsbyggnation, nå nya geografiska marknader samt erbjuda ett bredare urval av lösningar inom träprodukter, säger Jari Suominen, chef för Stora Enso Wood Products.

I Varkaus kan Stora Enso nyttja befintliga lokaler, industriell infrastruktur för effektiv logistik, lokal tillgång på råvaror och kompetent arbetskraft. Verksamhetsmodellen vid Varkaus sågverk kommer att utvärderas i samband med produktionsstart. Sysselsättningen i Varkausregionen beräknas öka med 150 heltidstjänster, inklusive indirekta tjänster.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 1046 71668
Cathrine Wallenius, SVP Communications, Stora Enso Wood Products, tel. +46 70 209 2429
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 1046 71668
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242