Stora Enso lämnar sitt ägande i IL Recycling

Stora Enso har undertecknat ett avtal om att avyttra sitt ägande motsvarande 33,33 % i det svenska återvinningsföretaget IL Recycling AB till Stena Metall AB, ett svenskt återvinningsföretag. Köpeskillingen för aktierna är cirka 236 MSEK (26 MEUR), givet sedvanliga usteringar på balansdagen.

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-04-08 kl. 12.00 EET

Stora Enso kommer i samband med affärens genomförande, givet konkurrensmyndigheternas godkännande, att under engångsposter redovisa en reavinst om cirka 16 MEUR. Transaktionen, vilken berör divisionen Paper, kommer inte att påverka Stora Ensos rörelseresultat framöver.

Stora Ensos behov av returpapper i Sverige har de senaste åren minskat och behovet kan fyllas av externa leverantörer. Stora Enso har förhandlat fram ett avtal med Stena Metall om leveranser av returpapper. Fokus ligger på att säkerställa samma volymer som IL Recyling i dag levererar till det svenska bruket Hylte.

Stora Enso använder returpapper i sin produktion vid fyra pappersbruk och två enheter för förpackningstillverkning i Europa.

IL Recycling AB är ett svenskt återvinningsföretag som ägs av Stora Enso, Fiskeby Board, SCA och Smurfit Kappa. Stena Metall förvärvar nu samtliga nuvarande ägares aktier.

Om köparen
Stena Metall-koncernen bedriver återvinning, bearbetning och förädling av metaller, papper, elektronikskrot och farligt avfall. Inom koncernens verksamhet ryms dessutom internationell handel med stål, metaller och olja. Koncernen erbjuder kvalitetssäkrade lösningar till olika branscher och sektorer i samhället.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, tel. +46 1046 71668

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja
kommunikationsdirektör