Stora Enso och Packages Ltd. slutför affär om samriskföretag

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2013-05-31 kl. 14.00 EET

Stora Enso och Packages Ltd. har slutfört processen med att etablera ett samriskföretag med namnet Bulleh Shah Packaging (Private) Limited enligt vad som meddelades den 18 september 2012. Stora Ensos inledande aktieinnehav är 35 % med ett åtagande att till det överenskomna värdet öka sitt innehav till 50 % vid ett senare skede när vissa villkor har uppfyllts. Det överenskomna värdet för 100 % av samriskföretaget är cirka 108 MUSD (83 MEUR) på skuldfri basis. Kontantersättningen för Stora Ensos andel på 35 % uppgick till cirka 39 MUSD (30 MEUR) under andra kvartalet 2013.

Samriskföretaget kommer främst att producera förpackningar till lokala och internationella nyckelkunder på den snabbt växande pakistanska marknaden.

”Vi är glada över att nu kunna sätta igång med det nya samriskbolagets verksamhet i Pakistan. Efterfrågan på förpackningsprodukter och kartong på den här marknaden ökar och erbjuder en attraktiv tillväxtmöjlighet för oss”, säger Mats Nordlander, Executive Vice President, Stora Enso Renewable Packaging.

Till följd av förvärvet kommer Stora Ensos andel i samriskföretaget Bulleh Shah Packaging från och med den 1 juni 2013 att rapporteras i resultatet för affärsområdet Renewable Packaging som en investering redovisad enligt kapitalandelsmetoden.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Mats Nordlander, EVP, Renewable Packaging, tel. +46 1046 72703
Tommy Borglund, SVP, Communication, Renewable Packaging, tel. +46 1046 71709
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Ett tidigare börsmeddelande om samriskföretaget Bulleh Shah Packaging finns tillgängligt på www.storaenso.com/press.

• 18 september 2012: Stora Enso utvidgar sin verksamhet med förnybara förpackningar till Pakistan

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.