Stora Enso omorganiserar Renewable Packaging

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2014-03-21 kl. 9.00 EET

Stora Enso planerar att omorganisera sin division Renewable Packaging, som består av Consumer Board, Packaging Solutions och Packaging Asia, till att bli tre separata enheter som rapporterar till CEO.

Styrelsen har två syften med förändringen: öka den interna och externa transparensen i samband med utmaningar som rör globalt ansvarstagande på högriskmarknader och öka fokuseringen på tillväxtmotorerna i Stora Ensos strategi.

”Genom förändringen tar vi bort en organisatorisk nivå. Vi vill öka tydligheten och vår transparens inom och utanför koncernen när det gäller de utmaningar kring globalt ansvarstagande vi har haft och fortsätter att ha i Kina, Indien och Pakistan”, säger Jouko Karvinen, Stora Ensos CEO.

Den nya organisationen för verksamheten inom förnybara förpackningar är tänkt att börja gälla 1 juli 2014 beroende på resultatet av medbestämmandeförhandlingarna. Fram till dess rapporterar verksamheterna inom nuvarande Renewable Packaging Division (Consumer Board, Packaging Solutions och Packaging Asia) direkt till CEO.

Mats Nordlander, som idag är chef för Renewable Packaging Division och medlem i Group Leadership Team, lämnar sina nuvarande positioner. Han fortsätter att rapportera till CEO fram till dess att hans nya arbetsuppgifter har definierats och beslutats.

”Stora Enso har redan inlett en bedömning inom koncernen av situationen för de mänskliga rättigheterna. Det här är en fortsättning på vårt kontinuerliga arbete med att systematiskt integrera människorättsfrågor i vår verksamhet. Vi har högt satta mål, och det här kommer att bli en lång resa. Vi kanske aldrig blir perfekta, men vi kommer alltid att vara transparenta”, betonar Jouko Karvinen.

”Consumer Board, Packaging Solutions och Biomaterials har definierats som koncernens tillväxtmotorer. Trots att de fortsatta kostnads- och kapacitetsanpassningarna har upprätthållit företagets kassagenerering, har tillväxten inom verksamheterna med högre marginal varit begränsad. Nu måste vi få mer energi och även fokusera på detta för att snabbare öka våra intäkter och bättre kunna hantera de stora investeringsprojekten och riskerna förknippade med dem”, säger Jouko Karvinen.

Förändringarnas effekt på segmentsstrukturen och redovisningen kommer att kommuniceras i vederbörlig ordning före slutet av andra kvartalet 2014.

För ytterligare information, v. g. kontakta:
Jouko Karvinen, CEO, tel. +358 2046 21410
Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden, tel. +46 70 578 27 63

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,5 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v. g. kontakta:
Jouko Karvinen
tel. +358 2046 21410