Stora Enso Oyj:s aktiebaserade långsiktiga incitamentsprogram för VD och koncernchef

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 25 oktober 2023 kl. 9:00 EEST

Stora Ensos styrelse har beslutat om ett prestationsbaserat aktieprogram för vd och koncernchef för 2023–2025. Planen, vilken ligger inom ramen för bolagets aktiebaserade långsiktiga incitamentsprogram, syftar till att stödja det långsiktiga värdeskapandet för aktieägarna och tar hänsyn till förändringen i ledarskapet. På grund av VD-bytet den 18 september 2023 finns det avvikelser från Stora Ensos ersättningspolicy 2022.

Den långsiktiga incitamentsplanen består av prestationsaktier (Performance Share Plan) med en tvåårig intjänandeperiod. Den långsiktiga incitamentsplanen innehåller mål relaterade till balansräkning, investeringar, strategi och hållbarhet. Den potentiella utbetalningen baseras på bolagets resultat i förhållande till målen under den tvååriga planperioden. Aktierna kommer att betalas ut i Stora Enso R-aktier. Det maximala värdet av planen är fastställt till 2 miljoner euro vid tilldelning, vilket motsvarar cirka 169 420 aktier till aktiekursen den 18 september 2023.

Inga nya aktier kommer att emitteras i samband med genomförandet av planen, och det finns ingen utspädningseffekt på antalet registrerade aktier i Stora Enso. Förutom uppfyllande av prestationskriterierna är tilldelningen av aktier beroende av fortsatt anställning. Aktierna som intjänats inom ramen för CEO Performance Share Plan för 2023–2025 kommer att levereras under fjärde kvartalet 2025. Tillämpliga skatter kommer att dras av innan aktierna levereras.

Ytterligare information om ersättningen till VD och avvikelser från policyn kommer att publiceras i Stora Ensos ersättningsrapport 2023 som kommer att vara en del av årsredovisningen.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
Tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
Tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av trä i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) och stamaktier (SEOAY, SEOFF, SEOJF) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications