Stora Enso planerar program för ökad långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 1 februari 2024 kl. 8.29 EET

Till följd av ett fortsatt svagt och osäkert marknadsläge planerar Stora Enso att införa ett nytt resultatförbättringsprogram med målet att öka det årliga operativa rörelseresultatet med 80 miljoner euro. Detta kan innebära att personalstyrkan minskas med cirka 1 000 anställda. Lokala förhandlingar i enlighet med lokal lagstiftning kommer att inledas så snart de landsspecifika planerna har klarlagts i detalj.

Resultatförbättringsprogrammet har utformats för att öka Stora Ensos långsiktiga konkurrenskraft genom fokus på kärnverksamheter som kan främja företagets strategi med stöd i en decentraliserad affärsmodell. Genomförandet av resultatförbättringsprogrammet innebär inga nya nedstängningar av produktionsanläggningar.

Övervägande delen av besparingarna skulle genereras under 2025, och uppsägningen av personal planeras främst ske under första halvåret 2024. Personalnedskärningarna skulle påverka samtliga divisioner och koncernfunktioner, och återspeglar respektive organisations storlek.

– Även om det är svårt, är denna plan nödvändig för att säkerställa vår långsiktiga framgång och konkurrenskraft. Förra året slutförde vi ett omstruktureringsprogram som hjälpte oss att identifiera synergieffekter som vi nu planerar att dra nytta av genom vårt nya resultatförbättringsprogram. Vi upplever ett ihållande svagt makroekonomiskt och geopolitiskt läge och måste fokusera på våra kärnverksamheter i linje med vår strategi. Det här programmet skulle stärka vårt fokus på lönsamhet och göra oss mer konkurrenskraftiga och motståndskraftiga mot marknadsfluktuationer, säger Hans Sohlström, VD och koncernchef på Stora Enso.

Inga beslut angående de planerade personalnedskärningarna fattas innan förhandlingarna har slutförts i enlighet med lokal lagstiftning.

Strax före årsskiftet slutförde Stora Enso ett omstruktureringsprogram som inleddes i juni 2023. Programmet gav en ökning av det årliga operativa rörelseresultatet på 110 miljoner euro, och omfattade 1 150 uppsägningar.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
Tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
Tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av trä i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) och stamaktier (SEOAY, SEOFF, SEOJF) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications