Stora Enso säljer sin andel i pappersbruket i Dawang till sin samriskpartner Huatai

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2019-07-25 kl. 10.00 EEST

Stora Enso har undertecknat ett avtal om att avyttra sin andel på 60 procent i det kinesiska Dawang-bruket till sin partner i samriskföretaget, Shandong Huatai Paper.

Samriskföretaget Stora Enso Huatai (Shandong) Paper Company Limited driver Dawang pappersbruket i staden Dongying i den kinesiska Shandongprovinsen. Bruket har en årlig produktionskapacitet på 140 000 ton superkalandrerat journalpapper (SC) och annat publikationspapper baserat på återvunnen fiber.

Transaktionen förväntas slutföras under 2019 och har ingen större påverkan på Stora Ensos rörelseresultat. Transaktionen kommer att medföra en minskning av Stora Ensos nettoskuld med cirka 22 MEUR och av årsomsättningen med cirka 60 MEUR. Efter transaktionen kommer Stora Enso inte att ha någon pappersproduktion i Kina.

– Vi har haft samarbete med Huatai under de senaste tio åren, och vi är övertygade om att Huatai kan utveckla Dawang-bruket till långsiktig nytta för Kinas papperskunder, säger Kati ter Horst, chef för Stora Ensos division Paper.

Samriskpartnern Shandong Huatai Paper Co. Ltd är noterad på Shanghaibörsen i Kina med en försäljning på 1,89 miljarder EUR under 2018. Dess primära produkter är tidningspapper, bestruket papper och offsetpapper. Huatai har sitt huvudkontor i den kinesiska staden Dongying.

För ytterligare information, kontakta:
Liisa Nyyssönen
SVP Communications, Division Paper
tel. +358 40 544 3491

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen
chef för investerarrelationer
tel. +358 40 763 8767

Part of the bioeconomy, Stora Enso is a leading global provider of renewable solutions in packaging, biomaterials, wooden constructions and paper. We believe that everything that is made from fossil-based materials today can be made from a tree tomorrow. Stora Enso has some 26 000 employees in over 30 countries. Our sales in 2018 were EUR 10.5 billion. Stora Enso shares are listed on Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) and Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). In addition, the shares are traded in the USA as ADRs (SEOAY). storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Liisa Nyyssönen
SVP Communications, Division Paper