Stora Enso slutför återköp av obligationslån

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2017-06-08 kl. 10.15 EEST

Efter Stora Ensos obligations- och återköpserbjudande från den 31 maj 2017 har Stora Enso framgångsrikt genomfört ett återköp till ett nominellt värde av 83 MEUR av en obligation med förfall 2018, samt ett återköp till ett nominellt värde av 216 MEUR av en obligation med förfall 2019 som emitterades 2012.

Priset för transaktionen av obligationen med förfall 2018 är en avkastning på -0,25 % och priset för obligationen med förfall 2019 är en avkastning på -0,15 %. Likviddagen för transaktionerna blir den 9 juni 2017.

Den negativa effekten på Stora Ensos finansnetto under andra kvartalet 2017 kommer att uppgå till 26 MEUR.

Citibank, SEB och Barclays agerade Joint Bookrunners i transaktionerna.

För ytterligare information, v g kontakta:
Martin Ros, koncernens finansdirektör, tel. +46 1046 71078

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Börsmeddelandet om Stora Ensos uppköpserbjudande som publicerades den 31 maj 2017 finns tillgängligt på storaenso.com/press

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och 2016 uppgick omsättningen till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Martin Ros
koncernens finansdirektör