Stora Enso stänger sin förpackningsanläggning i Chennai, Indien

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 22 juni 2015 kl. 9.00 EET

Stora Enso planerar att permanent lägga ner sin konverteringsanläggning för wellpappförpackningar i Chennai, Indien. Detta på grund av bristande lönsamhet och en kraftigt minskad lokal efterfrågan.

I samband med nedläggningen kommer förhandlingar med de anställdas fackförbund att ske. Anläggningen sysselsätter 350 personer som kommer att få stöd i olika former, bland annat med utbildning, hälsovård och hjälp att hitta nya anställningar.

Anläggningen i Chennai har varit en del av Stora Enso sedan i juli 2011 då företaget förvärvade 51 % av Inpac International i Kina. Stora Enso Inpac erbjuder fiberbaserade förpackningslösningar och anläggningen i Chennai producerar transport- och konsumentförpackningar av wellpapp som säljs främst i Chennai och Tamil Nadu-regionen.

Den totala negativa påverkan på rörelseresultatet för andra kvartalet 2015 kommer att bli cirka 8 MEUR, huvudsakligen relaterat till kostnader i samband med nedläggningen. Bortsett från denna engångseffekt kommer nedläggningen inte att ha någon väsentlig inverkan på Stora Ensos omsättning och operativa rörelseresultat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 72 221 92 28
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en global ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom nytänkande och utvecklande av nya produkter och tjänster baserade på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 anställda i över 35 länder och omsättningen 2014 uppgick till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 72 221 92 28
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242