Stora Enso tecknar kreditvärderingsavtal med Fitch Ratings

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2018-08-08 kl. 11.00 EEST

Stora Enso har tecknat ett nytt kreditvärderingsavtal med Fitch Ratings. Fitch Ratings har gett Stora Enso kreditbetyget BBB- med stabila utsikter. Stora Enso har också uppsagt sitt kreditvärderingsavtal med kreditvärderingsinstitutet S&P Global Ratings (Standard & Poor’s) och bett S&P dra tillbaka företagets kreditbetyg som för närvarande är BB+ med stabila utsikter.

Stora Enso Oyjs kreditvärdighet kommer från och med nu att bedömas av Fitch Ratings och Moody’s Investors Service. Moody’s nuvarande kreditbetyg för Stora Enso Oyj är Ba1 med positiva utsikter.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Ros, SVP, Group Treasurer, tel. +46 1046 71078

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Martin Ros
SVP, Group Treasurer