Stora Enso utser Jouko Karvinen till ny CEO

Stora Enso utser Jouko Karvinen till ny CEOStora Enso Oyj Börsmeddelande 2006-10-17 kl 10.00 GMTStora Ensos styrelse har utsett Jouko Karvinen, M.Sc. (Eng.), till ny koncernchef, CEO, för Stora Enso. Han börjar på företaget den 1 januari 2007 och kommer att ta över som CEO efter årsstämman den 29 mars 2007. Jouko Karvinen är för närvarande koncernchef för Philips Medical Systems Division och sitter i ledningsgruppen för Royal Philips Electronics. - Styrelsen är mycket glad över att Jouko Karvinen blir CEO för Stora Enso. Han har internationell erfarenhet, ett starkt engagemang för innovation och han har bevisat att han kan förbättra lönsamheten för de företag han har lett. Jouko har visat att han har förmågan att leda en organisation och leverera resultat genom förvärv, operationella förbättringar, nytänkande och genom att skapa kundlojalitet, säger Claes Dahlbäck, Stora Ensos styrelseordförande. Jouko Karvinen är född 1957 och har en diplomingenjörsexamen (M.Sc. Eng.) i elektronik och industriell ekonomi från Tekniska högskolan i Tammerfors i Finland. Han har 25 års yrkeserfarenhet från arbete med industriautomation och nu närmast från business-to-business inom sjukvårdsteknik. Han kom till Royal Philips 2002 som chef för Medical Systems Division efter fyra amerikanska förvärv. Divisionens intäkter uppgick till 6,3 miljarder EUR 2005. Dessförinnan ansvarade han för Automation Division inom ABB Group Ltd. Han har haft flera internationella tjänster inom ABB och under 2000-2002 ingick han i ledningsgruppen för koncernen. - Det känns spännande att komma till skogsindustribranschen och en av dess ledande aktörer Stora Enso. Det är också en ära att efterträda Jukka Härmälä som koncernchef. Jag ser fram emot utmaningen att tillsammans med Stora Ensos team fortsätta utveckla koncernen och förbättra dess resultat, säger Jouko Karvinen. Jukka Härmälä lämnar sin post som CEO efter årsstämman den 29 mars 2007. Han kommer att fortsätta genomföra särskilda projekt på uppdrag av Stora Ensos styrelse fram till slutet av augusti 2007. - Jag önskar Jouko lycka till som ny CEO för Stora Enso. Det känns bra att lämna företaget i trygga händer. Jag är övertygad om att drivkraften för att nå förbättringar kommer att finnas kvar under den nya koncernchefens ledning, Jukka Härmälä kommenterar. För ytterligare information, v g kontakta:Claes Dahlbäck, styrelseordförande, +46 8 545 07 744Jukka Härmälä, Chief Executive Officer, tel +358 2046 21404Kari Vainio, Executive Vice President, Corporate Communications, tel +44 7799 348 197 PRESSKONFERENS I HELSINGFORSPresskonferensen börjar kl 13.00 finsk tid (omedelbart efter detta tillkännagivande) och kan följas direkt på webbplatsen www.storaenso.com/investors. BILAGA Jouko Karvinens CV Bilder på Jouko Karvinen finns påhttp://bmt.storaenso.com/storaensolink.jsp?imageid=061017 Kopiera och klistra in länken i din webbläsare. Kostnadsfri videoinspelning som är anpassad för tv-sändningar om Stora Enso finns på www.thenewsmarket.com/storaenso. Det går att titta på och beställa videoinspelningar anpassade för tv-sändning. Dessa levereras digitalt eller på band. Registrering och videoinspelningarna är kostnadsfria för media. www.storaenso.comwww.storaenso.com/investors Jouko Karvinen - Curriculum Vitae Personuppgifter: Födelsedatum och -ort: 31 augusti 1957 i Helsingfors, FinlandCivilstånd: Gift, två barn Sammanfattning av senaste anställningar: April 2006 fram till idag:Chief Executive Officer - Philips Medical Systems DivisionExecutive Vice President & medlem i ledningsgruppen, Royal Philips Electronics, Amsterdam, Nederländerna Juni 2002-mars 2006Chief Executive Officer - Philips Medical Systems Division, Senior Vice President och medlem av koncernens ledningsgrupp, Royal Philips Electronics,Boston, Massachusetts, USA November 2000-maj 2002Executive Vice President - ABB Group LtdChef för Automation Technology Products DivisionMedlem i koncernens ledningsgrupp, Zürich, Schweiz September 1998-oktober 2000Senior Vice President, Business Area Automation Power Products, Zürich, Schweiz 1993-september 1998Vice President, Business Unit Drives Products & Systems, Zürich, Schweiz 1990-1993Vice President, Power Electronics Division vid ABB Drives OY GlobalAC Drives Feeder Factory and R&D Centre, Helsingfors, Finland 1988-1990 Profit Centre Manager, LV AC Drives, Helsingfors, Finland 1987-1988Manager Adv. Development Allen-Bradley Stromberg Inc.Tjänst inom affärsutveckling, rapporterade till Joint Venture President,Milwaukee, Wisconsin, USA 1982-1987Olika tjänster inom Stromberg OY's Traction Business inom projektledning, försäljning, marknadsföring och beställning, Helsingfors, Finland Utbildning: 1976-1982Diplomingenjörsexamen i kraftelektronik, tillämpad elektronik och industriell ekonomi från Tekniska högskolan i Tammerfors i Finland Text version / Internet version / Print / Close